Det australske krigsskipet HMAS Perth ble senket av japanerne i 1942. Vraket var undersjøisk gravsted for opp mot 300 besetningsmedlemmer, men i sommer kunne blant annet The Guardian avsløre at gravrøvere har vært på spill og fjernet store deler av vraket. 

© Public Domain

Kyniske gravrøvere ødelegger skipsvrak fra andre verdenskrig

Kobberledninger og bronsepropeller representerer så høy økonomisk verdi at skattejegere fra en rekke sørøst-asiatiske land gir blaffen i avdøde soldaters rett til gravfred.

7. november 2017 av Pernille Mogensen

Besetningsmedlemmer på skip som ofte er forkledd som fiskebåter endevender havbunnen ut fra den malaysiske, indonesiske og singaporske kysten.

Skipene er registrerte i land som Kambodsja, Kina og Malaysia og har radarer, dykkere og eksplosiver om bord.

Mannskapets håp er å finne restene av de over hundre amerikanske, australske, nederlandske og japanske krigsskipene som forliste i blant annet Sørkinahavet under andre verdenskrig.

Ikke abonnent? Få bladet her:

Vrakdeler selges som skrot

Men det er ikke skipsvrakenes historiske verdi som appellerer til mannskap og kapteiner. Det er derimot prisen skipsvrakenes deler av kobber, bronse og andre metaller kan selges for når vraket er kommet i land.

Det skriver britiske The Guardian, som også kaller praksisen ulovlig fordi skipsvrakene defineres som krigsgraver som skal sikre avdøde soldater gravfred.

Eksperter mener ifølge avisen at tendensen særlig har vært utbredt det siste halvannet året, og at opp mot 40 krigsskip allerede er enten ødelagt eller fullstendig fjernet fra havbunnen som følge av gravplyndring.

Slik foregår tyveriet:

1. Når metalljegerne har funnet et vrak på havbunnen, sender de dykkere ned til det.

2. Dykkerne plasserer sprengladninger på vraket slik at det brytes i mindre deler som er lettere å transportere og få i land.

3. Når vraket er sprengt i stykker, hentes de store stykkene med metall opp på dekk av "fiskebåten" med for eksempel en kran.

Problemet vil øke

Det er i dag usikkert hvor lukrativ den undersjøiske gravjakten egentlig er, fordi kostnadene forbundet med å heve skipene ofte er høye.

I avisen anslås det at omfanget av den ulovlige skattejakten høyst sannsynlig vil stige i fremtiden, fordi det tekniske utstyret som gjør det mulig vil bli både billigere og bedre med tiden.

Ifølge avisen har USA sendt en delegasjon til Indonesia for å beskytte amerikanske krigsskip. 

Kanskje du er interessert i