De kinesiske flykaprerne hadde sett seg ut Miss Macao som mål, et amfibiefly av typen PBY-5a Catalina. Flyet hadde 24 passasjerer om bord og var på vei til Hongkong da det ble kapret.

© Getty

Amatører sto bak verdens første flykapring

I 1948 blir tre kinesere de første som kaprer et sivilt fly. Planen er å kapre sjøflyet Miss Macao og stjele de ti kiloene med gullbarrer som de tror befinner seg om bord. De brutale amatørforbryterne har imidlertid oversett en detalj – hvis man skyter pilotene, hvem skal da styre flyet?

1. desember 2016 av Safia Aoude
“Gjør som jeg sier! Ellers skyter jeg!”. Med disse ordene blir verdens første flykapring innledet fredag 16. juni 1948.

Det er også de siste ordene flyets kaptein Dale Cramer hører før den kinesiske flykapreren trykker på avtrekkeren og dreper ham med tre kaliber .38-kuler i hodet.

Kaprerne ville lande i rismark

En time tidligere gjør 24 passasjerer seg klar til å gå om bord i Miss Macao, et av de to flyene som tilhører det nystartede asiatiske flyselskapet Cathay Pacific Airways. 


Flyet går i rute mellom den portugisiske kolonien Macao og den britiske kronkolonien Hongkong.

Blant passasjerene befinner det seg tre kinesere som har en plan; de vil tvinge piloten til å lande et annet sted enn i Hongkong, og deretter planlegger de å stikke av med gullbarrene på til sammen 10 kilo som de har hørt at en gruppe prominente kinesiske passasjerer har med om bord i flyet.

Han som leder kapringen, Chio Tok, har litt kjennskap til flyging med sjøfly. To kinesere fra samme landsbyklan som ham går også om bord i Miss Macao. 

Den ene, Wong Yu, har forberedt en egnet landingsplass til det kaprede flyet i familiens oversvømte rismark i området mellom Macao og Hongkong. Han er tydelig nervøs, både på grunn av den planlagte kapringen og fordi det er første gang han skal fly.

15 kilometer fra Macao og få minutter etter avgang reiser gruppens leder Chio Tok seg og stormer mot døren til cockpiten. 


Den er ikke låst. På den tiden er det enda ingen som har forsøkt å kapre et sivilt fly. Passasjerene har heller ikke vært gjennom noen sikkerhetskontroll før avgangen, derfor er det ikke noe problem for kaprerne å ha med seg skytevåpen i lommene.

Chio Tok trekker en Smith & Wesson-revolver opp av lommen og sparker brølende inn cockpitdøren. I den øredøvende duren fra flypropellene truer Chio Tok kaptein Dale Cramer med pistolen og tvinger ham til å endre kurs. 


Men kapteinen blånekter. Chio Tok svarer med å trykke på avtrekkeren – tre raske smell og kaptein Cramer segner livløs sammen over instrumentene. En av kulene treffer også andrepiloten, Ken McDuff, som blir liggende bevisstløs.

Radiotårn følger dramaet

Mens Chio Tok i raseri trykker på avtrekkeren, følger radiotårnet i Hongkong dramaet fortløpende. De hører andrepilotens rop og skrikene fra de panikkslagne passasjerene, og det er ingenting de kan gjøre for å hjelpe.

Kaprernes plan viser seg å være svært lite gjennomtenkt. I 1948 er autopiloten enda ikke oppfunnet, og i samme øyeblikk som kapteinen faller livløs over spakene, begynner flyet å stupe. Sekunder senere treffer det munningen av den frådende Pearl River mellom Macao og Hongkong.­

Av flyets 27 passasjerer og besetningsmedlemmer er det bare én som overlever: kapreren Wong Yu. Han hadde sittet med sikkerhetsselen fastspent siden flyet tok av, og det redder nå livet hans. 


Idet flyet treffer vannet med et brak, blir han slengt ut av flyet sammen med setet. Like etterpå blir han plukket opp av en lokal fisker som er det eneste øyenvitnet til flystyrten. 

Kapringen er et juridisk problem

Etterforskningen viser at Wong Yu kjenner lederen, Chio Tok, som flygelederne hørte stemmen til fra cockpiten. 


Politiet konkluderer med at Wong Yu var en av kaprerne. Men de britiske myndighetene blir ikke enige med seg selv om hvilken paragraf han skal straffes etter. 

Forbrytelsen har jo skjedd om bord på et britiskregistrert fly mens det befant seg i internasjonalt luftrom. 

Macaos portugisiske myndigheter vil utlevere Wong Yu til Hongkong og rettsforfølge ham der, mens de britiske myndighetene i Hongkong er i tvil om det fins tilstrekkelig bevis for å få Wong Yu dømt. 

Først etter tre års fengsel avgjør de portugisiske myndighetene at Wong Yu skal løslates og sendes tilbake til det kinesiske fastlandet der han stammer fra, uten at det blir avholdt rettssak.

Blant passasjerene om bord på Miss Macao var det flere velstående kinesere. Siden 1948 har ryktene villet ha det til at det var deres pårørende som sørget for at Wong Yu bare fikk nyte friheten en kort stund. 


Få uker etter løslatelsen rapporterte kinesiske myndigheter at han hadde blitt drept.

Kanskje du er interessert i