Soldatens sidste sekund: Den spanske borgerkrig var den første krig, Robert Capa dækkede, og billedet af den ramte republikanske soldat blev hurtigt et symbol på krigens grusomhed. Siden det blev publiceret, har kritikere diskuteret, om soldaten overhovedet bliver ramt, om billedet er taget der, hvor Capa påstår, og om Capa overhovedet er fotografen.

Galleri: Robert Capa

"Det er ikke voksen manns arbeid å knipse med et kamera," uttalte Robert Capa. 1

1. august 2013
Idrettshallen, København, Danmark 27. november 1932
Idrettshallen, København, Danmark 27. november 1932

Trotskij var Capas første blinkskudd: Da den unge fotografen hadde flyktet fra Ungarn, fikk han jobb hos billedbyrået Dephot i Berlin. Hans første store oppgave var å fotografere den sovjetiske opposisjonspolitikeren Leo Trotskij. Trotskij var en karismatisk taler, og Capas bilder gikk verden rundt. Det ga karrieren en pangstart.

 Utenfor Guangzhou, Kina, august 1938
Utenfor Guangzhou, Kina, august 1938

Japanerne angrep sin mektige nabo: Våren 1938 dro Capa til Kina for å dekke den kinesisk-japanske krigen. Her fikk han nærkontakt med både kinesiske offiserer ved fronten og sivilbefolkningen som levde i konstant frykt for japanske bombetokt mot Kinas storbyer.

 Córdoba-fronten, Spania, september 1936
Córdoba-fronten, Spania, september 1936

Soldatens siste sekund: Den spanske borgerkrigen var den første krigen Robert Capa dekket, og bildet av den republikanske soldaten som blir skutt, ble raskt et symbol på krigens grusomhet. Helt fra det ble publisert, har kritikere diskutert om soldaten overhodet blir truffet, om bildet er tatt der Capa påstår, og om Capa egentlig er fotografen.

Capa og Hemingway holdt kontakten, og Capa  besøkte den berømte forfatteren i USA flere ganger.
Capa og Hemingway holdt kontakten, og Capa besøkte den berømte forfatteren i USA flere ganger.

Hemingway ble hans far: Under borgerkrigen i Spania møtte Capa den amerikanske journalisten og forfatteren Ernest Hemingway. De var begge glade i fester og kvinnelig selskap, og ble gode venner. Capa beundret den 14 år eldre, livserfarne mannen så høyt at han adopterte Hemingway som sin far. Forholdet hadde også profesjonelle fordeler for Capa. Hemingway øste gjerne av sin kunnskap om Spania, og Capa visste å utnytte effekten av å være venner med de berømte.

Omaha Beach, Normandie, Frankrike 6. juni l944
Omaha Beach, Normandie, Frankrike 6. juni l944

11 bilder fra første rekke: I jakten på å komme nært innpå begivenhetene var Capa med i første angrepsbølge da allierte soldater gikk i land i Frankrike på D-dagen. Skjelvende av frykt fotograferte han mens flere tusen soldater døde rundt ham. Capa tok 72 bilder med Contax-kameraene sine, men en feil under fremkallingen ødela alle bortsett fra elleve av dem.

Bergman ville forlate sin svenske ektemann for å gifte seg med Capa.
Bergman ville forlate sin svenske ektemann for å gifte seg med Capa.

Bergman var betatt av Capa: Siden kjæresten Gerda Taros død i 1937 hadde Capa levd alene, men i 1945 møtte han Hollywood-stjernen Ingrid Bergman. De to hadde et forhold, og Bergman vurderte å forlate sin mann. Men Capa ville ikke binde seg og forble ungkar hele sitt liv.

 Stalingrad, Sovjetunionen, august 1947
Stalingrad, Sovjetunionen, august 1947

Et glimt bak jernteppet: Etter andre verdenskrig mente Capa at han ikke lenger hadde noe igjen å fotografere. Likevel dro han med en venn, forfatteren John Steinbeck, til Sovjet for å skildre vanlige menneskers hverdag. Sammen ga de ut en bok om reisen, "A Russian Journal".

Ben Yehuda Street, Tel Aviv, Israel, mai 1948
Ben Yehuda Street, Tel Aviv, Israel, mai 1948

Hverdagen i Israel ble avbrutt av krig: Den stadig mer rastløse Capa fikk i 1948 i oppgave å fotografere den nye staten Israel. Mens han tok bilder av dagliglivet i Tel Aviv, brøt det ut krig mot de arabiske nabostatene, og med ett var Capa der han helst ville være: i verdens brennpunkt.

 Stranden ved Golfe Juan, Frankrike, august 1948
Stranden ved Golfe Juan, Frankrike, august 1948

Capas linse ble usynlig: Den sjarmerende Capa hadde en evne til å få motivene sine til å glemme kameraet hans. Gjennom en hel måned i 1948 fotograferte han kunstneren Pablo Picasso og hans vesle sønn Claude mens de lekte på stranden på den franske rivieraen.

 Et filmstudio i Hollywood, USA, 1953
Et filmstudio i Hollywood, USA, 1953

Kjendisvenner ga jobber i filmbransjen: Capa nærmet seg 40 og ante ikke hva han skulle gjøre med karrieren. Det var flere år siden siste oppdrag som krigsfotograf, og han led av posttraumatisk stress. Gjennom berømte venner fikk han gode jobber som stillfotograf på filmopptak, blant annet på Gene Kellys "Invitation to the Dance", men det fredelige livet kjedet ham.

David Seymour (t.v.), Capa og flere andre fotografer gikk sammen om å danne Magnum Photos.
David Seymour (t.v.), Capa og flere andre fotografer gikk sammen om å danne Magnum Photos.

Venner stiftet sitt eget billedbyrå: For å beholde opphavsretten til bildene grunnla Capa og fem nære kolleger i 1947 bildebyrået Magnum Photos. Det tiltrakk seg snart en rekke av verdens beste fotografer.

 Utenfor Nam Dinh, Vietnam, 25. mai 1954
Utenfor Nam Dinh, Vietnam, 25. mai 1954

Det siste bildet: I april 1954 fikk Capa tilbud om å vikariere for magasinet Lifes fotograf i den første indokinesiske krigen. I håp om eventyr sa han ja, og tirsdag 25. mai var han på patrulje med vietnamesiske soldater. Capa tråkket på en landmine. Eksplosjonen kvestet ham, og han døde kort etter. Nikon-kameraet og det siste bildet hans overlevde.

Kanskje du er interessert i