De to mennene fløy fra Amerika til Europa i et ombygd bombefly.

Første flytur over Atlanteren var et kappløp med døden

De ble mottatt som folkehelter, men de to pilotene som fløy først over Atlanterhavet, holdt på å omkomme underveis.

16. februar 2017 av Emrah Sütcü

5. juni 1919 landet de britiske pilotene John Alcock og Arthur Brown sitt store Vickers Vimy-fly i Clifden i Irland, og ble dermed de første som fløy nonstop over Atlanteren. 

Mottatt som folkehelter

Riktig nok hadde amerikanske Albert Read få uker før også krysset Atlanterhavet, men han hadde hatt seks mellomlandinger og brukt 23 dager på turen. 

Alcock og Brown fløy derimot direkte fra Newfoundland til Irland på rundt 16 timer.

Etter landingen ble de to pilotene mottatt som folkehelter. 

Den første luftposten over Atlanteren

For den store bragden ble de belønnet med £ 10 000 av avisen Daily Mail – en premie som ble overrakt av daværende luftfartsminister Winston Churchill.

Med seg hadde Alcock og Brown 196 brev og en pakke, som utgjorde den første luftposten over Atlanteren.

Klikk på tegningen og finn ut mer om det første flyer som fløy over Atlanteren

Med hjertet i halsen over Atlanteren

Flyturen over Atlanterhavet foregikk langt fra knirkefritt, og Alcock og Brown holdt flere ganger på å styrte i havet.

  • Tung start Med 3900 liter drivstoff i tanken er det vanskelig å
  • få flyet til å lette. Det sneier borti flere trær før takeoff.
  • Kl. 17:20: Generatoren slokner, og mennene er nå uten radio og varme.
  • Kl. 20.00: Flyets eksosrør sprekker – støyen er øredøvende.
  • Kl. 22:00: I timevis må de to fly i blinde på grunn av tett tåke.
  • Kl. 03:00: Snøstorm rammer flyet, og motorene truer med å slokne.
  • Uheldig landing: Pilotene trodde at de landet på en grønn mark, men pløyde med nesen først rett ned i en irsk myr. Begge menn slapp fra det uten skrammer.

Vickers Vimy

Lengde: 13,28 m

Vingespenn: 20,75 m

Vekt (tomt): 3222 kg

Toppfart: 161 km/t.

Motor: RR Eagle VIII (2 x 360 hk)

Besetning: 2

Kanskje du er interessert i