Der tok ikke lang tid før den høye sykkelen fikk tilnavnet "veltepetter".

Litt om veltepetteren: Forhjulet sprengte rammene

Sykkelens forhjul begynte å ese ut rundt 1869, da den nye velosipeden inntok veiene. Med en diameter på halvannen meter fikk rytterne for alvor farten opp, men den høye sykkelen sendte mange på hodet over styret, eller så veltet de i forsøket på å komme seg på. Derfor ble den på folkemunne kalt «veltepetter».

27. september 2016 av Mette Iversen

Oppfinneren bak veltepetteren: Sykkelløp var god reklame

Først i våre dager har Konferansen for internasjonal sykkelhistorie slått fast at franskmannen Eugène Meyer er veltepetterens far. Før utnevnelsen var både Meyer og briten James Starley kandidater til tittelen, fordi begge utviklet sykkelen. 


Tittelen gikk til Meyer fordi han i 1869 tok patent på sine store hjul med eiker av metall som avløste de tunge eikene av tre. Meyer stilte selv opp som konkurranserytter i sykkelløp for å reklamere for det nye fremkomstmiddelet, som med sitt enorme forhjul rullet fra alle.

© Getty Images

Klikk på tegningen og finn ut mer om veltepetteren

Verdensturné på veltepetter

I 1880-årene ble briten Thomas Stevens den første som syklet jorden rundt på en veltepetter. I nyere tid har landsmannen Joff Summerfield gjentatt bragden og sett verden fra det høye setet. 

© Joff Summerfield

Veltepetteren i tall*

  • Forhjul, diameter (maks): 1,5 m
  • Bakhjul, diameter (maks): 0,45 m
  • Hastighet (maks): 28 km/t
  • Vekt (hul ramme): 11 kilo
  • Vekt (massiv ramme): 50 kilo

* Tallene er basert på 1800-tallets veltepetter.

Kanskje du er interessert i