Den vesle Renaulten ble spydspissen i franske angrep i 1918.

Interaktiv tegning: Renaults stridsvogn inntar første verdenskrig

Den lille Renaulten viste hvordan en stridsvogn skal se ut. Da det pansrede kjøretøyet ankom fronten under første verdenskrig, var kanontårnet en nyskapning, og siden har det vært et fast kjennetegn ved stridsvogner.

20. januar 2015 av Esben Mønster-Kjær

Renaults stridsvogn ble undervurdert

Første verdenskrigs mest suksessrike stridsvogn var en lilleputt som ingen hadde regnet med. Franske generaler syntes at bilprodusenten Louis Renaults nye maskin var merkelig, med kanontårn på taket og en besetning på bare to mann. Men da den ble testet i kamp, viste Renault FT seg å være et slagkraftig våpen.

Renault banet veien

Mer enn 3000 Renault-stridsvogner deltok i første verdenskrig. Først arbeidet de seg møysommelig gjennom kratrene i ingenmannsland, og senere ryddet de tyskernes skyttergraver med kanonskudd og maskingeværsalver.

Interaktiv tegning: Se inn i Renaulten


Da kampene sluttet i november 1918, kjøpte en rekke land den epokegjørende doningen. Mange av dem var ennå i drift da andre verdenskrig brøt ut. Se inn i den dødbringende mini-Renaulten

NB! Du må ha en profil på Historie for å laste ned artikkelen. Den er gratis å opprette, og det tar bare et øyeblikk. Når du klikker på nedlastingsknappen, får du mulighet til å opprette en profil.

Kanskje du er interessert i