1967: En Harrier trengte ingen flybase for å lette og lande. Et flatt jorde kunne fint brukes.

Når kunne jagerfly lette loddrett?

Hvor lenge har jagerfly kunnet lette og lande loddrett?

3. juni 2015

Nazi-Tyskland eksperimenterte

Allerede i 1944 eksperimenterte Nazi-Tyskland med fly som ikke behøvde å kjøre seg opp i høy fart for å komme på vingene. Behovet oppsto etter hvert som de allierte oftere og oftere bombet tyskernes start- og landingsbaner.

Da krigen var over, fantes imidlertid prototypene bare på tegnebrettet. Etter krigen fortsatte interessen for å konstruere et jagerfly som for eksempel kunne lette fra mindre krigsskip og beskytte konvoier med forsyninger.

Men britene var først ute

Britenes Hawker Siddeley Harrier fra 1967 ble det første VTOL-jagerflyet (vertical take off and landing) som var så pålitelig at flytypen kunne masseproduseres.

Senere kom det en rekke Harrier-typer, og flyene deltok blant annet med stor suksess i Falklandskrigen i 1982, der de beskyttet krigsskipene mot luftangrep og bombet argentinske stillinger på øyene.

Det ene testflyet etter det andre feilet

1954: Lockheed XFV

XFV kunne stå stille i luften når det hadde fått hjelp til å lette. Men propellflyet ble aldri i stand til å lette fra startposisjonen stående på den firedelte halevingen. Bare én prototyp ble produsert.

1959: Coléoptère

Frankrike eksperimenterte med en jetmotor innkapslet av en sirkulær vinge. Coléoptèren kunne lette loddrett, men styrtet under forsøk på å fly horisontalt. Bare ett fly ble produsert.

1963: EWR VJ 101 C

Jetmotorene satt på vingene. De kunne roteres til loddrett posisjon, og slik få flyet til å lette rett opp i luften. Under testflygninger klarte VJ 101 å lette loddrett og deretter fly rett frem. Flyet styrtet imidlertid senere – bare to fly kom i luften før prosjektet ble lagt på is.

Kanskje du er interessert i