An artist’s concept of Geoffrey Pyke’s proposed aircraft carrier made of ice/www.smithsonianmag.com & Shutterstock
Project Habakkuk

Hangarskip av sagflis og is skulle knuse tyskernes ubåter

Mangel på stål tvang de allierte til å tenke kreativt i kampen mot nazistenes beryktede ubåter. Et av de villeste forslagene ble i all hemmelighet testet på en innsjø i Canada.

Tidlig i 1943 dominerte nazistenes ubåter Atlanterhavet og senket mange allierte lasteskip. For å beskytte de sårbare skipene måtte krigsskip eskortere konvoiene.

Hangarskip med fly ville være ideelt, men de allierte hadde ikke nok av dem. Det skulle store mengder stål til for å bygge skipene, og stål var mangelvare. Men den engelske oppfinneren Geoffrey Pyke hadde en løsning på problemet: et hangarskip av tre og is.

De færreste trodde på prosjektet før den britiske marineoffiseren lord Mountbatten holdt en demonstrasjon for en samling av offiserer.

Med sin tjenestepistol skjøt Mountbatten først en isblokk i stykker.

Lord Mountbatten

Lord Mountbatten var i nær slekt med det britiske kongehuset, og han var en stor forkjemper for å bygge hangarskip av is.

© Allan Warren/Wikimedia Commons

Så skjøt han mot en blokk laget av sagflis og is. Kulen rikosjetterte fra overflaten av blokken, fløy gjennom buksebenet på en general og kilte seg fast i veggen.

«Kulen surret rundt bena våre som en sint bie», skrev den britiske feltmarskalken Alan Francis Brooke i dagboken sin. Demonstrasjonen overbeviste den allierte hærledelsen, og byggingen ble satt i gang.

Prototype bygges i Canada

Prosjektet fikk kodenavnet «Habakkuk» etter en av Bibelens profeter. Planen var et 600 m langt skip – dobbelt så langt som Titanic – med plass til 300 fly. Isskroget måtte stabiliseres med metallgitter og ha innlagt rør til kjølevæske slik at skipet ikke smeltet.

En prototype ble bygget på Patricia Lake i Canada. Den øde innsjøen ligger i et kaldt klima, og faren for spioner var minimal.

Project Habakkuk

En konsepttegning viser hvordan et hangarskip laget av is og sagflis kunne se ut. I dag ligger de ikke-isbaserte restene av prototypen på bunnen av Patricia Lake i Canada.

© 99percentinvisible.org/article/project-habbakuk

Byggematerialet ble kalt pykrete etter Geoffrey Pyke og besto av 14 prosent sagflis og 86 prosent vann. Kjølemaskiner frøs ned blandingen, som ble skåret i blokker og brukt til skroget.

Men prosjektet ble innstilt i 1944 fordi kostnadene var for store og fordi de alliertes eskorter var blitt flinkere til å bekjempe ubåtene. Kjølemaskinene ble fjernet, og tre somre senere hadde prototypen smeltet.