Heinrich Hoffmann/Bayerische Staatsbibliothek/BPK

Hadde Hitler eget fly?

Bare det beste kunne tilfredsstille Hitler. Derfor fikk han spesialbygget fly som både var luksuriøse og ekstremt sikre.

Hitler fikk en hel skvadron

Tyskland gikk til valg i 1932, og Hitler trengte å komme seg raskt fra by til by.

Han leide derfor et fly fra Lufthansa, og da han vant kanslerposten, skaffet han seg en egen maskin.

Hitlers nye offisielle fly var en Junkers Ju 52 som hadde krigsveteranen og nazisten Hans Baur som fast pilot.

Den nyutnevnte kansleren hadde sin plass i kabinens fremste høyre side, hvor han kunne følge med på hastighet og høyde på et sett instrumenter foran seg.

Det ene flyet ble etter hvert til åtte som til sammen utgjorde "førerskvadronen".

"Førerskvadronen" ble utstyrt for krig

Etter seks år ble de gamle Junkers-maskinene for trange, og på Baurs anbefaling fikk Hitler skiftet dem ut i 1939 med de større Focke-Wulf Fw 200 Condorer.

Men nå var et normalt fly ikke lenger tilstrekkelig, og Hitler fikk sin personlige Fw 200 modifisert og ombygd til en spesiell prototype som kombinerte luksus med sikkerhet.

Føreren hadde sin egen halvdel av flyet med bl.a. skinnsofa, bord og instrumenter som viste flyets hastighet og høyde.

Matlaging og alkohol var ikke tillatt om bord, men ferdiglagde måltider ble servert på fint porselen og spist med sølvtøy prydet med svastikaer.

Hitler var nær ved å dø i sin Fw 200. Den 13. mars 1943 hadde den tyske motstands­bevegelsen klart å smugle en bombe om bord i flyet, men ­laste­rommet var så kaldt at bombens ­antenningsmekanisme sviktet.

© Ullstein Bild/Walter Frentz

Hitlers offisielle flysete var stort som en lenestol og armert med skuddsikkert metall.

Det hadde også en innebygd fallskjerm og sto oppå en lem slik at det raskt kunne kastes ut av flyet om nødvendig.

Hitlers spesialbygde Fw 200 ble døpt Immelmann 3, da det var hans tredje fly.

Førerens skvadron vokste til 13 maskiner frem til 2. verdenskrig, og de fløy også de andre toppnazistene.

Etter krigsutbruddet ble hvert fly utrustet med tre maskingeværer og nødluker som passasjerene kunne hoppe ut av i fallskjerm.

Hitlers Fw 200 Condor overlevde ikke krigen men ble i juli 1944 ødelagt av allierte luftangrep på Berlin Tempelhof-flyplassen.

Andre deler av ”fører-skvadronen” gikk også med i det angrepet.

Hitlers pilot overtalte ham til å skifte ut sitt første fly med den store Focke-Wulf Fw 200 Condor, som fraktet ham rundt under krigen.

Heinrich Hoffmann/Bayerische Staatsbibliothek/BPK

Ørnehode på snuten

Førerskvadronens merke var en modifisert utgave av Luftwaffes logo. I stedet for en ørn i full figur var Hitlers egne fly merket med et ørnehode i en sirkel.

Heinrich Hoffmann/Bayerische Staatsbibliothek/BPK
© Heinrich Hoffmann/Bayerische Staatsbibliothek/BPK

Oppkalt etter det første tyske fly-esset

Under 1. verdenskrig var de beste jagerpilotene berømte, og de ble dyrket som stjerner gjør i dag.

Tyske Max Immelmann var den første.

Han klekket ut nye manøvrer som sikret ham seieren i 15 luftdueller før han selv ble skutt ned i juni 1916. Alle Hitlers egne fly ble oppkalt etter Immelmann.