Hitlers dødsvogner: Slik ble de brukt til massedrap
På begynnelsen av 2. verdenskrig utviklet Nazi-Tyskland noen helt spesielle lastebiler. De så ut som helt harmløse vogner, men i virkeligheten kunne de på ganske få minutter gasse 40-90 mennesker.

De så ganske uskyldige ut, men hadde tusenvis av liv på samvittigheten.
Slik drepte dødsvognene ofrene på et kvarter
Ofrene pustet inn gassen Ofrene prøvde trolig å holde pusten mens kullosen (karbon-monoksid CO) spredte seg i rommet. Men etter 1-2 minutter gispet de etter luft og lungene ble fylt med den dødelige gassen.
Kullosen trengte over i blodet Fra lungene beveget kullosen seg over i blodet og bandt seg til de røde blodlegemene, som transporterer oksygen rundt i kroppen.
Kvalme og svimmelhet satte inn Når kullosen bandt seg til de røde blodlegemene, kunne de ikke lenger transportere tilstrekkelig med oksygen rundt i kroppen, og det oppsto et oksygenunderskudd. Ofrene ble svimle, kvalme og fikk hodepine før de besvimte etter noen minutter.
Ofrene lå livløse på gulvet Oksygenmangelen betydde at hjerne, hjerte og andre vitale organer sluttet å fungere. Rundt 15 minutter etter at gassingen begynte, sank ofrene døde sammen.
Klikk på ikonene, og se hvordan dødsvognene var utformet.