Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

special air service in jeeps

Hvor gammelt er Special Air Service?

Når oppsto Special Air Service, og hva var styrkens opprinnelige oppgave?

IWM/Keating (Capt) No 1 Army Film & Photographic Unit

SAS øver fallskjermhopping i ørkenen – uten fallskjermer.

© Topfoto/Ritzau Scanpix

SAS skulle angripe fra luften

En kniv med vinger og ordene “Who Dares Wins” (“Den som våger vinner”) er Special Air Services symbol. Navn og motiv viser at SAS skulle settes inn i djerve operasjoner fra luften.

Etter det første katastrofale oppdraget i 1941 ble fallskjermene erstattet med jeeper, men senere ble fallskjermer igjen del av arsenalet. SAS gjennomførte bl.a. fallskjermangrep i Afghanistan i 2001.

Under 2. verdenskrig dannet britiske offiserer flere spesialenheter som skulle operere bak aksemaktenes linjer i Nord-Afrika.

En av dem var Special Air Service (SAS) ledet av David Stirling. Hans idé gikk ut på å lande med fallskjerm bak fiendens linjer og angripe lagre og flyplasser.

SAS utførte sitt første oppdrag i november 1941, men det ble en fullstendig fiasko. Avstandene i Nord-Afrika var altfor store for soldater som måtte bevege seg til fots etter landing.

22 av 65 mann døde eller ble tatt til fange i aksjonen, men Stirling fikk likevel en sjanse til. Denne gangen var det ikke snakk om fallskjermer.

I stedet skulle SAS få skyss av en styrke som hadde spesialisert seg på å kjøre opp bak aksemaktenes front via Sahara-ørkenen.

Stirlings menn nådde målet, sprengte 61 fly og 30 kjøretøyer og kom seg deretter unna. Etter det var alle tanker på fallskjermer glemt.

Stirling skaffet jeeper som fikk påmontert maskingeværer. Gjennom resten av krigen i Nord-Afrika var disse kjøretøyene SAS’ kjennetegn, og de ble brukt til både transport og angrep.

SAS ble nedlagt etter 2. verdenskrig, men gjenopprettet i 1952. Den britiske hæren hadde behov for små patruljer som kunne trenge inn i jungelen og jakte på kommunistiske partisaner i Malaya.

Jeepen var SAS’ universalvåpen

Firehjulstrekkere fraktet SAS gjennom Sahara og rundt bak fiendens linjer under 2. verdenskrig. Deres maskingeværer var et effektivt middel til å ­slå ut sårbare mål.

IWM/Getty Images

Arabiske tørklær beskyttet mot sol og støv i ørkenen.

IWM/Getty Images

David Stirling grunnla SAS. Britiske generaler oppfattet ham som komplett vanvittig.

IWM/Getty Images

Maskingeværer ble brukt til å skyte i stykker fly på bakken.

IWM/Getty Images

Ekstra bensindunker var nødvendig til de lange turene i Sahara.

IWM/Getty Images

Les også:

Andre verdenskrig

Britisk spesialstyrke spredte frykt bak fiendens linjer

15 minutter
Slag under andre verdenskrig

Slaget ved Dunkerque: Baktropper sikret britisk mirakelseier

15 minutter
Boeing B-17G, 44-8464 -The Old Lady- and 44-6385, 99th BG, 348th BS, 1944
Andre verdenskrig

Spøkelsesfly vendte selv hjem fra bombetokt

2 minutter

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul