special air service in jeeps

Hvor gammelt er Special Air Service?

Når oppsto Special Air Service, og hva var styrkens opprinnelige oppgave?

Når oppsto Special Air Service, og hva var styrkens opprinnelige oppgave?

IWM/Keating (Capt) No 1 Army Film & Photographic Unit

SAS øver fallskjermhopping i ørkenen – uten fallskjermer.

© Topfoto/Ritzau Scanpix

SAS skulle angripe fra luften

En kniv med vinger og ordene “Who Dares Wins” (“Den som våger vinner”) er Special Air Services symbol. Navn og motiv viser at SAS skulle settes inn i djerve operasjoner fra luften.

Etter det første katastrofale oppdraget i 1941 ble fallskjermene erstattet med jeeper, men senere ble fallskjermer igjen del av arsenalet. SAS gjennomførte bl.a. fallskjermangrep i Afghanistan i 2001.

Under 2. verdenskrig dannet britiske offiserer flere spesialenheter som skulle operere bak aksemaktenes linjer i Nord-Afrika.

En av dem var Special Air Service (SAS) ledet av David Stirling. Hans idé gikk ut på å lande med fallskjerm bak fiendens linjer og angripe lagre og flyplasser.

SAS utførte sitt første oppdrag i november 1941, men det ble en fullstendig fiasko. Avstandene i Nord-Afrika var altfor store for soldater som måtte bevege seg til fots etter landing.

22 av 65 mann døde eller ble tatt til fange i aksjonen, men Stirling fikk likevel en sjanse til. Denne gangen var det ikke snakk om fallskjermer.

I stedet skulle SAS få skyss av en styrke som hadde spesialisert seg på å kjøre opp bak aksemaktenes front via Sahara-ørkenen.

Stirlings menn nådde målet, sprengte 61 fly og 30 kjøretøyer og kom seg deretter unna. Etter det var alle tanker på fallskjermer glemt.

Stirling skaffet jeeper som fikk påmontert maskingeværer. Gjennom resten av krigen i Nord-Afrika var disse kjøretøyene SAS’ kjennetegn, og de ble brukt til både transport og angrep.

SAS ble nedlagt etter 2. verdenskrig, men gjenopprettet i 1952. Den britiske hæren hadde behov for små patruljer som kunne trenge inn i jungelen og jakte på kommunistiske partisaner i Malaya.