Skapt av begeistret entusiasme
Da Boeing-fabrikkene demonstrerte det nyutviklede B-17-flyet i 1935, ble en journalist så imponert over de fem maskingeværene at han beskrev det som «en flygende festning». Produsenten tok ordene til seg, og B-17 fikk offisielt tilnavnet Flying Fortress.
Måtte kunne forsvare seg selv
Journalisten hadde imidlertid ikke funnet på betegnelsen selv. Flere flyeksperter kalte i 1930-årene store og tungt bevæpnede bombefly som i teorien kunne forsvare seg selv mot jagerfly, for flygende festninger. Det var nettopp en slik rolle Boeings firemotorskjempe skulle utfylle i det amerikanske luftvåpenet.
De første strøk i selvforsvar
Da den flygende festningen ble satt inn i kamp under andre verdenskrig, viste flyet seg imidlertid å være for dårlig bevæpnet. Hver nye utgave fikk flere maskingeværer, og til slutt var antallet oppe i 13. Men ennå var det ikke nok. Det amerikanske luftvåpenet led voldsomme tap frem til det ble utviklet et jagerfly med stor nok rekkevidde til å følge B-17-flyet til målet.
Alle mann til maskingeværene
Bortsett fra de to pilotene deltok alle ti besetningsmedlemmer i forsvaret av flyet, uansett hvilke andre oppgaver de hadde om bord. Den siste og best bevæpnede utgaven av «Flying Fortress» hadde ingen blindsoner som jagere kunne utnytte.