Hvorfor het flyet flygende festning?

Flyet fikk stadig flere maskingeværer i løpet av krigen, helt til det ikke var en eneste blind vinkel som fienden kunne utnytte.

Flyet fikk stadig flere maskingeværer i løpet av krigen, helt til det ikke var en eneste blind vinkel som fienden kunne utnytte.

U.S. Air Force photo

Skapt av begeistret entusiasme

Da Boeing-fabrikkene demonstrerte det nyutviklede B-17-flyet i 1935, ble en journalist så imponert over de fem maskingeværene at han beskrev det som «en flygende festning». Produsenten tok ordene til seg, og B-17 fikk offisielt tilnavnet Flying Fortress.

Måtte kunne forsvare seg selv

Journalisten hadde imidlertid ikke funnet på betegnelsen selv. Flere flyeksperter kalte i 1930-årene store og tungt bevæpnede bombefly som i teorien kunne forsvare seg selv mot jagerfly, for flygende festninger. Det var nettopp en slik rolle Boeings firemotorskjempe skulle utfylle i det amerikanske luftvåpenet.

De første strøk i selvforsvar

Da den flygende festningen ble satt inn i kamp under andre verdenskrig, viste flyet seg imidlertid å være for dårlig bevæpnet. Hver nye utgave fikk flere maskingeværer, og til slutt var antallet oppe i 13. Men ennå var det ikke nok. Det amerikanske luftvåpenet led voldsomme tap frem til det ble utviklet et jagerfly med stor nok rekkevidde til å følge B-17-flyet til målet.

Alle mann til maskingeværene

Bortsett fra de to pilotene deltok alle ti besetningsmedlemmer i forsvaret av flyet, uansett hvilke andre oppgaver de hadde om bord. Den siste og best bevæpnede utgaven av «Flying Fortress» hadde ingen blindsoner som jagere kunne utnytte.

©

Hver mann betjente mitraljøser

I tillegg til de to pilotene skulle alle ti besetningsmedlemmer delta i forsvaret av flyet, uansett hvilke andre oppgaver de hadde om bord.

Den siste og best bevæpnede utgaven av en flygende festning hadde ingen blind­soner som jagerne kunne utnytte.