Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hvorfor het flyet flygende festning?

Flyet fikk stadig flere maskingeværer i løpet av krigen, helt til det ikke var en eneste blind vinkel som fienden kunne utnytte.

U.S. Air Force photo

Skapt av begeistret entusiasme

Da Boeing-fabrikkene demonstrerte det nyutviklede B-17-flyet i 1935, ble en journalist så imponert over de fem maskingeværene at han beskrev det som «en flygende festning». Produsenten tok ordene til seg, og B-17 fikk offisielt tilnavnet Flying Fortress.

Måtte kunne forsvare seg selv

Journalisten hadde imidlertid ikke funnet på betegnelsen selv. Flere flyeksperter kalte i 1930-årene store og tungt bevæpnede bombefly som i teorien kunne forsvare seg selv mot jagerfly, for flygende festninger. Det var nettopp en slik rolle Boeings firemotorskjempe skulle utfylle i det amerikanske luftvåpenet.

De første strøk i selvforsvar

Da den flygende festningen ble satt inn i kamp under andre verdenskrig, viste flyet seg imidlertid å være for dårlig bevæpnet. Hver nye utgave fikk flere maskingeværer, og til slutt var antallet oppe i 13. Men ennå var det ikke nok. Det amerikanske luftvåpenet led voldsomme tap frem til det ble utviklet et jagerfly med stor nok rekkevidde til å følge B-17-flyet til målet.

Alle mann til maskingeværene

Bortsett fra de to pilotene deltok alle ti besetningsmedlemmer i forsvaret av flyet, uansett hvilke andre oppgaver de hadde om bord. Den siste og best bevæpnede utgaven av «Flying Fortress» hadde ingen blindsoner som jagere kunne utnytte.

En B-17 var hardfør og vendte ofte hjem til tross for f.eks. gjennom­hullede vinger. Ett fly holdt seg til og med på vingene etter at det hadde kollidert med et tysk jagerfly.

Shutterstock

To fjernstyrte mitraljøseri haketårnet ble betjent av bombekasteren og skulle beskytte mot frontalangrep.

Shutterstock

Akterskytteren beskyttet det sårbare halepartiet. Dette var en av de siste utbedringene før flyet ble satt i masseproduksjon.

Shutterstock

Hver mann betjente mitraljøser

I tillegg til de to pilotene skulle alle ti besetningsmedlemmer delta i forsvaret av flyet, uansett hvilke andre oppgaver de hadde om bord.

Den siste og best bevæpnede utgaven av en flygende festning hadde ingen blind­soner som jagerne kunne utnytte.

Les også:

special air service in jeeps
Andre verdenskrig

Hvor gammelt er Special Air Service?

3 minutter
Messerschmitt slaget om England
Andre verdenskrig

Matematikere: Hitler kunne ha vunnet slaget om England

2 minutter
D-dagen

D-dagen ble innledet med bakhold fra himmelen

15 minutter

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul