Stukafly i bresjen under invasjonen av Polen
Invasjonen av Polen var mindre enn en halv time gammel da Stukafly for første gang viste sin verdi. 1. september 1939 klokken 04.26 bombet flyene den viktige broen ved Dirschau i Polen. Eller rettere sagt: stukaene bombet skurene som polakkene ville sprenge broen fra.
Aksjonen skulle redde jernbanebroen fra å bli sprengt i stykker slik at tyskerne kunne kjøre store mengder tropper over elven Wisla med tog. Stukaene traff blink, men de tyske landtroppene ble forsinket slik at broen likevel ble ødelagt.
Aksjonen er et eksempel på hvordan stupbombeflyet Junkers JU 87 banet vei for Hitlers lynangrep på Polen.
Stuka var et presisjonsvåpen
Stukaflyet var tregt og nesten forsvarsløst mot angrep fra fiendens jagere. Men én avgjørende fordel hadde stupbomberen: Med stor presisjon kunne de små bombeflyene treffe polske stridsvogner, kanoner og befestede stillinger slik at motstanderne var mørbanket allerede før tysk panser og infanterister nådde frem.
I dagligtale ble sturzkampfflugzeug JU 87 kalt Stuka, og i sitt karakteristiske loddrette dykk ned mot målet kunne selv en uerfaren pilot treffe blink i hvert fjerde forsøk – det kunne ingen andre bombefly måle seg med.
Video: Se en Stuka angripe Polen
I videoen nedenfor kan du se Hitlers Stuka angripe Polen fra himmelen - vi gjør oppmerksom på at videoen er på engelsk: