Tyskerne rustet opp
Av de åtte konvoiene, med i alt 163 skip, som seilte mellom mars og mai 1942, slapp bare en eneste gjennom uten tap. Dette sammenholdt med PQ 13s skjebne skapte bekymring i den britiske marinen. Fienden var, skrev admiral sir John Tovey senere, «fast bestemt på å gjøre alt som sto i hans makt for å stanse denne trafikken».
Både britiske og sovjetiske marineoffiserer advarte mot å sende av gårde flere konvoier, men det ville verken Churchill eller Stalin høre snakk om. 8. april 1942 ble nok en konvoi, PQ 14, sendt ut. Det var svært risikabelt å ferdes på havet på den tiden av året. Fra slutten av april har døgnet i Arktis 20 lyse timer, altså ville skipene være synlige stort sett konstant.
Konvoien, som besto av 16 skip, ble fulgt av en stor og slagkraftig eskorte. I tillegg til fem destroyere og en krysser ble lasteskipene også fulgt av en minelegger og to bevæpnede trålere. I tillegg kom en fjerneskorte bestående av blant annet to slagskip, to kryssere og tolv destroyere som skulle følge konvoien på avstand og slå til hvis tyske slagskip viste seg.
Men selv den store styrken ga ikke god nok beskyttelse. I de lyse nettene ble havet forvandlet til rene skyteboden, og fire lasteskip – 25 prosent av konvoien – ble senket av fly og ubåter. Særlig bedre gikk det ikke med PQ 16. Konvoien besto av 35 lasteskip samt eskorte, og la ut i mai 1942. Den ble oppdaget av tyske rekognoseringsfly, og snart svermet hundre bombe- og torpedofly over konvoien.
«Det var helvete. Jeg har ikke noe annet ord for det. Samme hvor du så mot himmelen, så du dem krysse over oss, stupe ned og så opp igjen. Bombene var brune og glatte, og de skrek helt til de eksploderte rasende hvitt i havet», fortalte matros Robert Carse senere.
Han var vitne da skipet forrest i kolonnen hans ble truffet av en bombe: «Først hørtes et enormt, fryktelig brak. Hun gikk ned på 15 sekunder i et flammende teppe av dyprødt og gult med et etsende blaff av varme som nærmest føltes som et slag».
Åtte av konvoiens 35 lasteskip ble senket, de fleste av bombefly. «Vi har oddsene mot oss i snart ethvert henseende», skrev admiral Dudley Pound i et notat etter angrepet. Men Churchill krevde at konvoiene skulle fortsette. Trusselen mot Sovjetunionen var langt fra over, og konvoiene hadde så langt bare fått frem omtrent halvparten av den planlagte mengden utstyr. «Å gjennomføre konvoiene er en plikt», skrev Churchill til marinens ledere.
PQ 17 ble latt i stikken
Marinesjefen fulgte ordre, men privat var han uenig. «Det er det glade vanvidd», skrev han i dagboken. Det skulle snart vise seg hvor vanvittig det var å sende av gårde PQ 17, som gikk fra Island 27. juni. Tre dager etter at konvoien la ut, oppdaget tyskerne den fra luften, og 2. juli slo de til og senket tre skip.
To dager senere braket det løs igjen. Men det skulle bli mye verre, for i London mottok marinen i mellomtiden melding om at det tyske slagskipet Tirpitz hadde gått fra havn i Kåfjord i Alta. I panikk sendte marinens øverste sjef ut ordre om at konvoien skulle spres og eskorteskipene trekke seg tilbake.
Lasteskipene var dermed overlatt til seg selv og måtte seile ubeskyttet gjennom den lyse arktiske sommernatten. 5. juli senket det tyske Luftwaffe hele sju skip på bare 30 minutter. Først 10. juli stanset luftangrepene, da det ifølge tyskerne selv «ikke fantes flere skipsmål». Da var 24 av 35 lasteskip gått tapt. Med seg i dypet hadde de tatt 153 sjøfolk. I tillegg gikk også 3350 motorkjøretøy, 430 stridsvogner og 210 bombefly til bunns.
Da Stalin hørte at de britiske krigsskipene hadde overlatt PQ 17s lasteskip og deres verdifulle last til sin skjebne, ble han rasende: «Eier ikke den britiske marinen skam i livet?» spurte han retorisk og krevde at en ny konvoi måtte legge ut umiddelbart. Det gikk ikke britene med på etter det som hendte med PQ 17. I stedet inngikk de et kompromiss: Neste konvoi, PQ 18, skulle ikke vente på vintermørket, men legge ut allerede i september.
De allierte fikk tilgang til Suez
Konvoien PQ 18 la ut fra Loch Ewe på nordvestkysten av Skottland. Britene hadde lært av PQ 17, og konvoien var ledsaget av en enorm ildkraft. Hele 44 krigsskip fulgte de 40 lasteskipene. Også tyskerne gjorde seg klar. Luftwaffes fly, utstyrt med torpedoer, sto klar, og nærmere ti tyske ubåter la seg på lur langs ruten til PQ 18.
Det ble en av konvoikrigens største styrkeprøver. De tyske flyene og ubåtene angrep igjen og igjen for å stanse konvoien, som like besluttsomt nektet å snu, til tross for mange tap. Aran Morris tjenestegjorde på en destroyer, og så lasteskipet Mary Luckenbach forsvinne sporløst etter en fulltreffer.
«Hun var et gigantisk tankskip, som gikk med bensin og ammunisjon, og hun ble torpedert. Først hørtes et vanvittig stort brak, fulgt av en enorm skygge av røyk. Det var alt som var igjen av henne. Slikt glemmer man aldri».
Da konvoien kom i havn i Arkhangelsk, hadde den mistet 13 lasteskip, mens 28 kom seg velberget frem. Samtidig hadde eskorteskipene påført angriperne store tap. For britene var det en stor og nødvendig seier.
Den neste konvoien ble avlyst, fordi den britiske marinen trengte alle enheter til å gjennomføre invasjonen av Nord-Afrika i november 1942. De alliertes seier først i Nord-Afrika og senere Italia, ga fra høsten 1943 marinen adgang til Middelhavet. Forsyninger til Sovjetunionen kunne nå fraktes gjennom Suezkanalen og derfra til havner i Persiabukta, en lengre, men langt tryggere rute enn den arktiske.