Hvorfor bygde Nazi-Tyskland zeppelinere?
Allerede under 1. verdenskrig viste luftballonger seg uegnet til krig, så hvorfor støttet Hitler utviklingen av zeppelinere?

Piloten fløy som regel så lavt at passasjerene kunne nyte utsikten.
Det var ikke krigføring nazistene hadde i tankene da de i 1934 støttet Zeppelin-fabrikken med to millioner riksmark. Tysklands nye makthavere ville først og fremst bruke de enorme luftskipene til propaganda. Året etter overtok et selskap ledet av Hermann Göring driften av Tysklands største luftskip, Hindenburg.
Luftskipet var det raskeste transportmiddelet
Nazistene kunne bruke Hindenburg til å vise at Tyskland igjen var en stormakt med avansert teknologi, for luftskipet var datidens raskeste og mest luksuriøse transportmiddel til lange reiser.
Bare de rikeste hadde råd til å krysse Atlanterhavet i luftskip. Her kunne de nyte god mat og en sigar i «røkerommet» eller ta en dusj i dusjkabinettet.
Hindenburg brant i 1937
Hindenburg fikk store hakekors malt på halefinnene og hang for eksempel i luften over stadion under De olympiske leker i Berlin i 1936. Kjempen fløy også over heilende folkemengder når nazistene arrangerte partimøter i Nürnberg.
Propagandaeffekten gikk bokstavelig talt opp i røyk da Hindenburg brant opp i 1937.
Fart og luksus ga luftskip et forsprang
For å minske luftmotstanden lå passasjerenes lugarer og spisesal inne i buken på Hindenburg.
- Lengde 245 m
- Diameter 41 m
- Passasjerer maksimalt 72
- Toppfart 135 km/t
Klikk på ikonene, og finn ut mer om hvordan Hindenburg var innredet.