Hvorfor bygget Nazi-Tyskland zeppelinere?

De gigantiske zeppelinerne skulle vise Nazi-Tysklands overlegenhet, men prosjektet endte katastrofalt.

De gigantiske zeppelinerne skulle vise Nazi-Tysklands overlegenhet, men prosjektet endte katastrofalt.

New York Daily News Archive/Getty Images

Da den første zeppelineren fløy jorden rundt i 1929, var de store luftskipene mer populære enn noen gang. Fra mai 1930 sto zeppelinere også for den første faste ruteflyvningen over Atlanteren noensinne.

Hindenburg var luftens gigant

  • Lengde: 245 m
  • Diameter: 41 m
  • Passasjerer: Maksimalt 72
  • Toppfart: 135 km/t.

Nazistene hadde derfor store planer med luftskipene da de kom til makten i Tyskland, og støttet i 1934 Zeppelin-fabrikken med to millioner riksmark. Skipene skulle dog ikke brukes til krigføring, men til propaganda.

Året etter overtok et selskap ledet av Hermann Göring driften av Tysklands største luftskip, Hindenburg. Nazistene brukte Hindenburg for å vise at Tyskland igjen var en stormakt med avansert teknologi, for luftskipet var datidens raskeste og mest luksuriøse transportmiddel for lange reiser.

Bli med om bord på Hindenburg:

Bare de rikeste hadde råd til å krysse Atlanterhavet i luftskip mens de spiste god mat i restauranten, nøt en sigar i røykerommet eller tok et bad i dusjkabinettet som giganten også var utstyrt med.

Hindenburg fikk store hakekors malt på halefinnene og hang bl. a. i luften over stadion under de olympiske leker i Berlin i 1936. Kjempen fløy også over jublende folkemengder under nazistenes partimøter i Nürnberg.

Propagandaeffekten gikk bokstavelig talt opp i røyk da Hindenburg brant i 1937.

VIDEO – Se Hindenburg-katastrofen i farger: