De 38 stupbomberne om bord på hangarskipet USS Enterprise kunne utslette japanske mål nesten tusen kilometer unna.

USS Enterprise: Stillehavskrigens fremste

Hangarskipet USS Enterprise – «Big E» – deltok i hele stillehavskrigen, og mottok underveis mer heder enn noe annet amerikansk fartøy.

USS Enterprise hadde en tung arv å aksle da det i 1938 ble del av den amerikanske marinen. Hangarskipet var det 7. i rekken av amerikanske orlogsskip med det stolte navnet. Den første var skonnerten USS Enterprise som stevnet ut fra Baltimore i 1799.

Den 250 meter lange kjempen skulle vise seg å overgå alle sine forgjengere. Hangarskipet deltok i flere kamper enn noe annet amerikansk fartøy under andre verdenskrig, og ble marinens høyest dekorerte skip.

Britene hyllet Enterprise med sin fremste utmerkelse – admiralitetets vimpel British Admiralty Pennant. Det er eneste gang denne er gitt til et utenlandsk krigsskip.

Enterprise seiret ved Midway

Sommeren 1942 bidro «Big E» – Store E – til amerikansk seier ved Midway, som ble stillehavskrigens vendepunkt. Slaget kostet den japanske flåten fire hangarskip, mot ett amerikansk.

Japanerne tørstet etter hevn, og hele tre ganger skrøt de av at de hadde senket sin seiglivede fiende. Men selv om Enterprise flere ganger fikk stygge skader, overlevde det store skipet og kunne vende tilbake til tjeneste etter raske reparasjoner.

Da krigen var over, transporterte Enterprise over 10 000 soldater hjem fra Europa. I 1947 tok marinen hangarskipet ut av tjeneste etter ni intense år.

Til tross for forsøk på bevaring ble «Big E» sendt til opphogging i 1958.

Kanskje du er interessert i