De første Mark I-stridsvognene ble utstyrt med en såkalt styrehale, som besto av to enorme hjul.
Hjulene skulle gjøre det lettere å styre stridsvognen, men de viste seg å være en dårlig idé. De kjørte seg ofte fast i skyttergravene og gikk lett i stykker.
Derfor ble de fjernet, og Mark I og dens etterfølgere ble fra da av styrt bare ved hjelp av larveføttene.
Den oppgaven tok fire menn seg av. Én betjente bremsene, én var sjåfør, og to betjente girkassen. De fire resterende besetningsmedlemmene betjente kanonene.
Mannen bak vidunderet: Traktorprodusent skapte stridsvognen
En av de store militærfaglige utfordringene under første verdenskrig var å utvikle et pansret kjøretøy som kunne krysse ulendt terreng og flere meter breie skyttergraver.
Alle forsøk på å løse utfordringen slo feil – til oppgaven endte på briten William Trittons bord.
Han var ekspert på landbruksmaskiner, der larveføtter hadde vært i bruk lenge.
Tritton utviklet en rekke prototyper av stridsvogner, men først da han festet flate stål-plater på kjettingene på larveføttene, var verdens første tanks klar til å dra i kamp.
Bli med inn bak panseret på Mark I:
Bare én Mark I er igjen
I alt produserte britene 150 Mark I-stridsvogner under første verdenskrig.
Av dem har bare en overlevd frem til i dag. Den fins på det britiske The Tank Museum i Dorset i England.
Markeringene på skroget tyder på at den bevarte tanksen muligens var verdens andre stridsvogn.