“Gjør som jeg sier! Ellers skyter jeg!”. Med disse ordene blir verdens første flykapring innledet fredag 16. juni 1948.
Det er også de siste ordene flyets kaptein Dale Cramer hører før den kinesiske flykapreren trykker på avtrekkeren og dreper ham med tre kaliber .38-kuler i hodet.
Kaprerne ville lande i rismark
En time tidligere gjør 24 passasjerer seg klar til å gå om bord i Miss Macao, et av de to flyene som tilhører det nystartede asiatiske flyselskapet Cathay Pacific Airways.
Flyet går i rute mellom den portugisiske kolonien Macao og den britiske kronkolonien Hongkong.
Blant passasjerene befinner det seg tre kinesere som har en plan; de vil tvinge piloten til å lande et annet sted enn i Hongkong, og deretter planlegger de å stikke av med gullbarrene på til sammen 10 kilo som de har hørt at en gruppe prominente kinesiske passasjerer har med om bord i flyet.
Han som leder kapringen, Chio Tok, har litt kjennskap til flyging med sjøfly. To kinesere fra samme landsbyklan som ham går også om bord i Miss Macao.
Den ene, Wong Yu, har forberedt en egnet landingsplass til det kaprede flyet i familiens oversvømte rismark i området mellom Macao og Hongkong. Han er tydelig nervøs, både på grunn av den planlagte kapringen og fordi det er første gang han skal fly.
15 kilometer fra Macao og få minutter etter avgang reiser gruppens leder Chio Tok seg og stormer mot døren til cockpiten.
Den er ikke låst. På den tiden er det enda ingen som har forsøkt å kapre et sivilt fly. Passasjerene har heller ikke vært gjennom noen sikkerhetskontroll før avgangen, derfor er det ikke noe problem for kaprerne å ha med seg skytevåpen i lommene.