Enestående gladiator-fresko vekker begeistring
I Pompeii har arkeologer avdekket ruinene av et vertshus som muligens var stamsted for romerbyens farligste menn – og største sexsymboler.

Freskomaleriet ble funnet i underetasjen av en bygning som arkeologene antar har vært et vertshus.
Et usedvanlig realistisk freskomaleri av to gladiatorers kamp på liv og død er avdekket i romerbyen Pompeii i Italia.
Det nesten 2000 år gamle veggmaleriet viser slutten på en voldsom kamp mellom to typer gladiatorer – en murmillo og en thraex som kjempet med hvert sitt våpen.
Realistisk blodbad
På freskomaleriet har thraexen mistet skjoldet sitt og blør kraftig mens murmillo-gladiatoren tilsynelatende er uskadd.
“Spesielt interessant er den ytterst realistiske fremstillingen av sårene, som det på håndleddet og brystet på den beseirede gladiatoren, hvorfra blodet sprøyter”, forklarer Pompeiis direktør Massimo Osanna til nyhetsbyråene.
Muligens vertshus for gladiatorer
Freskomaleriet ble funnet i en bygning som ifølge arkeologene muligens har vært et vertshus. Bygningen ligger nær gladiatorbrakkene, og Osanna mener at vertshuset kan ha vært stamsted for gladiatorer og at den øverste etasjen huset prostituerte.
Gladiatorer var tidens største sex-symboler, og i Pompeii finnes grafitti-tekster hvor de skryter av sine erobringer:
“Thraex-gladiatoren Celadus, den som alle piker sukker etter”, heter det for eksempel i en grafitti.
Tiltrakk også elitens kvinner
Gladiatorene var ifølge romerske kilder også populære blant elitens kvinner – selv de gifte av det slaget. Å ha en affære med en gladiator, som i sosial status befant seg helt på bunnen av det romerske samfunnet, var en av tidens mest skitne fantasier.
Den romerske satirikeren Juvenal bar seg f.eks høylytt da en romersk senators hustru flyktet med en gladiator til Egypt. Mannen var nemlig både gammel og usedvanlig stygg:
“Men han var gladiator, og den profesjonen får dem alle til å ligne Adonis. Det er sverdet kvinnene elsker”, konkluderte satirikeren surt.