Jose A Moya/Regional Government of Murcia/Handout via Reuters
Foenikia, Mazzarón II, berging

Oldtidsskip skal berges via utrolig redningsaksjon

For nesten 2500 år siden sank et fønikisk handelsskip utenfor sørkysten av Spania. Nå er det fantastisk godt bevarte skipet truet av stormer, men et team av arkeologer har en unik plan for hvordan det skal reddes.

Omkring 650 f.Kr. sank et fønikisk handelsskip utenfor Spanias sørlige Middelhavskyst.

Det åtte meter lange fartøyet med et skrog av sypress- og furutre, samt en verdifull last av blybarrer, endte på havbunnens bløte sand, hvor det ligger fortsatt.

Men ikke mye lenger. Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil arkeologer allerede neste sommer forsøke å heve skipet – med en helt spesiell metode.

Dykkere fra institutt for marinarkeologi ved universitetet i Valencia har i hele juni kartlagt revner og sprekker i vraket, som ligger i 1,7 m dybde ca. 60 km utenfor den spanske regionen Mazarrón.

Forskere ved instituttet har brukt dokumentasjonen til å lage en 3D-modell av skipet.

Modellen skal vise forskerne veien til sprekkene som vil gjøre dem i stand til å ta skroget fra hverandre og berge det bit for bit – og deretter sette det sammen igjen som et puslespill på land.

Foenikia, Mazzarón II, berging

Dykkere fra Valencias universitet har i juni 2023 brukt i alt 560 timer på å dokumentere vraket.

© Jose A Moya/Regional Government of Murcia/Handout via Reuters

Stormer truer vraket

Arkeologer har tidligere besøkt vraket, som kom til syne under det klare vannet i 1994, da bygging på havnen endret havstrømmene og dermed blottla skipet, som ellers var dekket av sand og avsetninger.

Siden den gang har skipet vært beskyttet av et metallskjelett og en mur av sandsekker under vann, men sterke stormer utgjør fortsatt en konstant fare. De øker risikoen for at skipet synker ned i havbunnen igjen, hvor trykket kan knuse vraket.

«Det er mer fornuftig å redde skipet, behandle det og stille det ut på et museum slik at folk kan nyte det, enn å gå og frykte neste storm», sier lederen av forskerteamet, Carlos de Juan, til Reuters.

De Juan beskriver skipet, som nå har fått navnet Mazarrón II, som «et unikt eksempel på maritim ingeniørkunst».

Hvis den ambisiøse planen om å berge det lykkes, kan skipet lett komme til å være det best bevarte fønikiske skipet i verden.

Se arkeologer undersøke vraket Mazarrón II:

Video