OSCAR-utdelingen: De største skandalene

Hvert år siden 1929 har den amerikanske filmindustrien hedret mesterlige filmer med en Oscar-statuett. Mange av tildelingene er sterkt omdiskutert, og skandalene i kulissene overskygges jevnlig av ville opptrinn under prisutdelingen.

Naken mann løp over scenen

Oscar-vert David Niven holdt akkurat på med å introdusere prisutdeler Elizabeth Taylor i 1974, da en naken mann kom spurtende over scenen. Robert Opel, som den frimodige het, rakk å gjøre V-tegnet og få publikum til å hyle, før han forsvant ut i kulissene igjen.

Mye tyder på at opptrinnet var planlagt av arrangørene for å skaffe mer oppmerksomhet og dermed flere tv-seere til showet. Robert Opel ble skutt under et innbrudd fem år senere. Han fortalte aldri sin versjon av historien.

Se nakenløperen fra OSCAR-utdelingen i 1974

Rikmann snøt Orson Welles for Oscar

Stjernen fikk merke at prisen for å tråkke mektige mennesker på tærne kan være høy.

Orson Welles tegnet i «Citizen Kane» et nærgående portrett av finans- og avismannen Randolph Hearst. Det mente i hvert fall rikmannen selv, og han brukte derfor hele sin enorme innflytelse på å motarbeide filmen.

Først forsøkte Hearst å stoppe distribusjonen av «Citizen Kane», men uten hell. Deretter forbød han avisene sine å omtale filmen og brukte sitt store nettverk i Hollywood til å få Oscar- akademiets medlemmer til å la være å stemme på den.

Det virket, og filmen fikk bare en mindre Oscar i 1942. Hearst var særlig fornærmet over at filmen portretterte hans hemmelige elskerinne som en talentløs sangerinne.

Ukjent film stakk av med statuetten

De færreste husker filmen «How Green Was My Valley» (Grønn var min barndoms dal), men den fikk Oscar for både beste film og beste regissør – rett foran nesen på «Citizen Kane». Filmen tjente seks millioner dollar, mens Citizen Kane nå har passert 1,6 milliarder!

Marlon Brando sendte en aktivist

Rollen som Vito Corleone i «The Godfather» innbrakte i 1973 Marlon Brando Oscar for beste mannlige skuespiller. Men Brando møtte ikke opp for å ta imot prisen, som skulle overrekkes av Liv Ullmann og Roger Moore.

I stedet sendte han en kvinne med fletter, apachedrakt og en 15 sider lang protesttale under armen.

Sacheen Littlefeather, som hun kalte seg, avslo på Brandos vegne å ta imot prisen, og skulle etter planen tale om Hollywoods urimelige og stereotype skildring av indianerne som blodtørstige ville.

Men hun fikk ikke frem hele budskapet. Arrangørene hadde på forhånd gjort det klart at hun bare kunne glemme å lese opp hele Brandos tale. Etter 60 sekunder ville de trekke ut mikrofonledningen.

Buing fra salen forstyrret den synlig nervøse Littlefeather underveis, men til slutt ble hun klappet av scenen.

Se Littlefeathers tale her

Store filmer sliter med å nå opp

Skuespillere utgjør Oscar-akademiets største gruppe, og her ligger en av forklaringene på at store actionfylte dramaer ikke alltid kåres til beste film. Skuespillere merker seg gode skuespillerprestasjoner og stemmer på denne typen filmer.

Dustin Hoffman og Meryl Streep vant begge Oscar for beste skuespiller i «Kramer mot Kramer». Det førte til at den ble kåret til beste film, på bekostning av «Apokalypse nå!».

«Apokalypse nå!» slått av skilsmissefilm

En storslått film full av drama og action er ikke alltid nok til å vinne.

At «Kramer mot Kramer» med Dustin Hoffman i hovedrollen som skilsmissefar var en glimrende film, kunne de fleste være enige om i 1979. Men at den skulle være bedre enn Francis Ford Coppolas bredt anlagte Vietnam-film «Apocalypse Now» («Apokalypse nå!») hadde de fleste kritikere problemer med å forstå.

Ikke desto mindre vant «Kramer mot Kramer» Oscar for beste film og beste regissør i 1980, mens «Apokalypse nå!» ble forbigått og bare fikk et par mindre Oscar-priser med hjem fra prisutdelingen.

Dessverre for regissør Coppola hadde Vietnam-filmen «Hjortejegeren» vunnet året før, og mange av Oscar-akademiets medlemmer nektet å la en Vietnam-film vinne to år på rad. Nok en gang hadde politikk og intriger i Hollywood avgjort saken.

Barbra Streisands gjennomsiktige klær

Det var ikke en kjole, mer en slags neglisje, designet av Arnold Scaasi. Og det var ikke mye av den.

Barbra Streisand havnet på forsidene med sin dristige påkledning under Oscar-utdelingen 1969 – særlig fordi kreasjonen viste seg å være best i intim kveldsbelysning, mens scenens skarpe prosjektørlys fikk den til å fremstå helt gjennomsiktig.

«Det oppdaget jeg ikke i prøverommet», sa hun senere til pressen.

Streisand gikk uanfektet på scenen for å ta imot en Oscar for rollen sin i filmen «Funny Girl», og salen fulgte henne med blikket da hun vendte kreasjonens enda mer avslørende bakparti mot kameraene og forlot scenen. Det ble startskuddet for en årlig konkurranse i dristige Oscar-kjoler.

Se Barbara Streisands takketale i den gjennomsiktige drakten

Spielberg ble forbigått gang på gang

Regissøren Steven Spielberg så på 1980-tallet ut som mannen som aldri skulle få en Oscar. Til tross for megasuksesser som «E.T»., «Jakten på den forsvunne skatt», «Haisommer» og «Nærkontakt av tredje grad» ble han stadig forbigått av akademiet.

I 1986 satte han en traurig rekord, da «Purpurfargen» fikk hele elleve nominasjoner, men ingen Oscar-statuett. Først i 1993 fikk Spielberg endelig sin Oscar, da «Schindlers liste» ble kåret til beste film.

Les også:

Film

Kongens tale - realistisk bilde av London i 1930-årene

3 minutter
Anders And som nazist
Film

Se filmen: Donald Duck som nazist

2 minutter
Film

Når begynte vi å se film på kino?

1 minutt
Mest populære

Logg inn

Feil: Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
VisSkjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!