Verdenshistorien inspirerte til Star Wars
I år er det 40 år siden Star Wars – Stjernekrigen –hadde premiere, den første filmen i den suksessrike Star Wars-serien. Filmskaperen George Lucas fikk inspirasjon til handlingen i science fiction-dramaet fra mange epoker i verdenshistorien.

Med brølende motorer slår fire små jaktskip ned på våre helters større, men langsommere romskip idet de flykter fra fiendens territorium. Så følger noen minutters dødbringende dans, der jaktskipene gjennomfører kjappe angrep som bare nesten treffer målet – før de flyr ut igjen, snur og angriper på nytt. Imens sitter våre helter i kanontårnene og prøver desperat å forsvare seg.
Scenen er hentet fra filmen Star Wars – Stjernekrigen, også kjent som Star Wars Episode IV: Et nytt håp. Det er den første i en av historiens mest berømte filmserier, som hadde premiere for 40 år siden. Men beskrivelsen over kunne like gjerne ha handlet om et bombefly på oppdrag over Tyskland i 1943.
Historien som eventyr
Og det er ikke så merkelig. Det var nemlig nettopp annen verdenskrigs luftdueller som var den viktigste inspirasjonskilden for Star Wars-seriens skaper George Lucas: «En av grunnene til at jeg begynte å skrive Star Wars var at jeg ville se romskip utkjempe spennende slag i verdensrommet. De skulle oppleves omtrent på samme måte som en luftkamp under annen verdenskrig".
Scenen over, der Imperiets jaktskip angriper heltens romskip Millennium Falcon, var del av Lucas’ visjon lenge før han hadde tenkt ut hele historien. Det samme gjaldt filmens sluttoppgjør med Dødsstjernen, Imperiets dommedagsvåpen. Under arbeidet med filmen beskrev han begge scenene for special effectsteamet sitt ved hjelp av presseklipp fra annen verdenskrig.
Men luftkampene er langt fra den eneste historiske referansen i Star Wars-universet. De er så mange at man mistenker Lucas for å prøve å spre historisk kunnskap blant kinogjengerne.
George Lucas ble født i Modesto i California i 1944. Han var sterkt preget av Vietnamkrigen i oppveksten. I likhet med mange andre av 1960-tallets opprørske ungdommer så han på «det primitive" Vietcongs motstand mot og militære seire over USAs teknologiske og økonomiske overmakt som en moralsk oppbyggelig historie.