Krydrede delikatesser: Fersk mat fikk krydder
Langs Europas pilegrimsruter i middelalderen ble det opprettet boder med mat. Kvaliteten på maten var ofte dårlig, men en tommelfingerregel sa at duften av sterkt krydder tilsa at man trygt kunne spise maten. Tanken var at en spisebod med dyre, utenlandske krydder også brukte penger på ferske råvarer.
Brød med fyll: Praktisk mat
Jarlen av Sandwich var en praktisk mann. Han ville gjerne gjøre to ting på én gang – både spise og spille kort med venner. I 1762 begynte han – eller tjeneren hans – derfor å legge kjøtt mellom to skiver brød. Da slottets tjenere spurte gjestene rundt spillebordet hva de ville ha å spise, svarte de nå bare «det samme som Sandwich, takk».
Fisk og pommes frites: Britisk nasjonalrett
I kystbyene på de britiske øyer pleide fiskerne å steke fisk i havna. På midten av 1800-tallet ble fisken servert med friterte poteter, og bodene ble flyttet opp i bygatene. Her gjorde landkrabbene fiskernes mat til nasjonalrett.
Malt kjøtt fra hamburg: Langtidsholdbar reisemat
I 1850-årene seilte et stort antall jøder til Amerika fra den tyske havnebyen Hamburg. Reisematen var stekte kjøttkaker med mye salt og krydder for å sikre lang holdbarhet. I New York ble kjøttkakene populære og markedsført som «stekt som i Hamburg». Kjøttkakene ble prototypen på den moderne hamburgeren.
Sushi på hjul: Rå fisk ble en hit
I 1923 raserte et jordskjelv Tokyo. Restaurantbransjen gikk i stå da det ikke var mulig å tilberede mat i de ødelagte kjøkkenene. Byens sushikokker dro derfor ut på gatene med små rullende boder og skapte fastfoodhistorie.
Drive-in: Burger i bilen
Den første kjeden av amerikanske hamburger-restauranter ble kalt «White Castle», og åpnet i 1921. Omtrent samtidig la Ford grunnlaget for massebilismen. Det ga White Castle en ny idé: drive-in-servering.
Rask betjening: Nytt system fikk fart på McDonald's
I 1940 åpnet brødrene Richard og Maurice McDonald en liten restaurant i San Bernardino i California der de serverte hamburgere. Etter åtte år i bransjen introduserte de et nytt «Speedee Service System» – hurtigbetjening.
Det nye systemet ble en suksess, men brødrene ønsket ikke å utvide med flere restauranter, og forretningsmannen Ray Kroc måtte bruke alle sine overtalelsesevner for å få lov til å gjøre McDonald’s til en franchise.