Asar Studios/Imageselect

Karnevalsmaske gjorde kvinner mer attraktive

Rekvisitter var en viktig del av flørtingen i 1700-tallets Venezia. Kvinnenes påkledning var ofte sparsom, men en helt spesiell maske spilte en vesentlig rolle når menn og kvinner kurtiserte hverandre.

Når menn og kvinner kurtiserte hverandre i 1600- og 1700-tallets Venezia, var rekvisitter ofte en del av det flørtende spillet. Bl.a. moretta-masken, en sort maske i velour som skjulte kvinnens identitet.

Masken hadde ingen stropper men ble holdt på plass ved å bite i en knapp slik at kvinnen ikke kunne snakke mens hun hadde den på.

Brystvortene ble sminket

Masken sto i kontrast til kvinnenes klær, som var meget avslørende.

Det var bl.a. normalt å legge rød make-up på brystvortene for at de skulle syns bedre under det tynne stoffet.

Masken hadde ingen stropper men ble holdt på plass ved å bite i en knapp slik at kvinnen ikke kunne snakke mens hun hadde den på.

© Asar Studios/Imageselect

Mystikken virket pirrende

Masken skjulte dog kvinnens egentlige skatt, hennes ansikt, hvilket gjorde henne mer gåtefull og attraktiv for mennene som skulle forsøke å vinne kvinnens gunst uten å kunne snakke med henne.

Det var kun de færreste som var så heldige at de fikk kvinnen til å ta av seg masken og dermed vise seg fram for sin beiler.