Når menn og kvinner kurtiserte hverandre i 1600- og 1700-tallets Venezia, var rekvisitter ofte en del av det flørtende spillet. Bl.a. moretta-masken, en sort maske i velour som skjulte kvinnens identitet.
Masken hadde ingen stropper men ble holdt på plass ved å bite i en knapp slik at kvinnen ikke kunne snakke mens hun hadde den på.
Brystvortene ble sminket
Masken sto i kontrast til kvinnenes klær, som var meget avslørende.
Det var bl.a. normalt å legge rød make-up på brystvortene for at de skulle syns bedre under det tynne stoffet.
Mystikken virket pirrende
Masken skjulte dog kvinnens egentlige skatt, hennes ansikt, hvilket gjorde henne mer gåtefull og attraktiv for mennene som skulle forsøke å vinne kvinnens gunst uten å kunne snakke med henne.
Det var kun de færreste som var så heldige at de fikk kvinnen til å ta av seg masken og dermed vise seg fram for sin beiler.