Amelia Earhart strevde med teknikken i flyet

Under den spektakulære reisen verden rundt fløy Amelia Earhart i et toppmoderne fly, men navigasjonsutstyret var ustabilt, og hennes Lockheed Electra hadde allerede hatt ett havari før hun likevel satte kursen ut over Stillehavet.

Under den spektakulære reisen verden rundt fløy Amelia Earhart i et toppmoderne fly, men navigasjonsutstyret var ustabilt, og hennes Lockheed Electra hadde allerede hatt ett havari før hun likevel satte kursen ut over Stillehavet.

NASA states

Den 2. juli 1937 forsvant flypioneren Amelia Earhart over Stillehavet i et Lockheed Model 10 Electra-fly.

Flymodellen var blitt presentert i 1934 og var frem til 1941 en av Lockheed-fabrikkenes største salgssuksesser.

De 148 produserte Electra-flyene ble først og fremst solgt til Pan Am, som var så fornøyd med det lille passasjerflyet at selskapet betalte for byggingen av en vindtunnel.

Amelia Earhart fikk spesialbygget sin Electra på Lockheeds fabrikk i California.

Hun sørget blant annet for at det ble installert flere drivstofftanker slik at hun kunne oppfylle drømmen om å bli første kvinne som fløy jorden rundt.

Selv kalte hun flyet for sitt ”flyvende laboratorium” selv om det faktisk ikke var fullt av avansert utstyr.

Mest imponerende var radiopeilingapparatet som kunne fastslå hvilken retning et elektromagnetisk signal, f. eks. radiobølger, kom fra.

Men Earhart ble aldri fortrolig med det nye apparatet, som var ekstremt ustabilt. Likevel la hun ut på sin verdensreise i mars 1937.

Hun havarerte under starten fra Hawaii, men gjenopptok turen etter et par måneders reparasjoner. Deretter forsvant hun sporløst.