I 1788 fikk den franske aristokraten Antoine Laurent de Lavoisier malt et portrett av seg selv og sin hustru. Få måneder før den franske revolusjon brøt ut, hadde han det travelt med å vise hvor spartansk han levde, mens han forsket i kjemi. Veggene er grå, og på bordet ses vitenskapelige instrumenter.
Nå har eieren av maleriet – The Metropolitan Museum of Art i New York – undersøkt det med infrarød fototeknikk og røntgenfotografering. Undersøkelsene avslører at et annet maleri opprinnelig prydet lerretet.
På det første maleriet ses de Lavoisier ikke i rollen som opplysningsmann – her skryter han i stedet av sin velstand. De Lavosier var aristokrat og skatteoppkrever. På 1700-tallet var skatteoppkrevningen overdratt til private, som tjente store summer på å inndrive skatter.
Mens sinnet mot kongen og aristokratiet tok til i 1788, fikk de Lavoisier det travelt med å fjerne alle spor av sitt luksusliv. Kunstverket ble malt over og fikk et mer folkelig uttrykk.
Folket lot seg ikke narre
Da kongen ble avsatt, hadde franskmennene imidlertid ikke glemt hvem de Lavoisier var, og han mistet alt. Mens Frankrikes undertrykte tok hevn for århundrers lidelser, hjalp det ikke rikmannen at han faktisk også var vitenskapsmann.
De Lavoisier hadde f.eks. oppdaget viktigheten av oksygen under forbrenning. Skatteoppkreveren ble halshugget i 1794.