Ny teori: Michelangelo hisset på seg kirken med kvinnelige kjønnsorganer
Det var en hyllest til det feminine da Michelangelo malte åtte værhoder i Det sixtinske kapell. Det mener en gruppe forskere som mener at værhodene i virkeligheten symboliserer en livmor.
Det virker helt uskyldig: Åtte værhoder pryder den gigantiske freskoen som multikunstneren Michelangelo malte i Det sixtinske kapell.
Men ifølge forskere fra universitetet for helsevitenskap i Brasil symboliserer værhodene de kvinnelige forplantningsorganene - livmoren, eggstokkene og egglederne - og er både en hyllest til kvinnen og en provokasjon til den mannsdominerte katolske kirken.
Hevn over kirken
Michelangelo ble hyret til å male Det sixtinske kapell i 1508 av pave Julius 2., men havnet snart i klinsj med paven, som gang på gang kritiserte Michelangelos arbeid.
Som hevn fylte han maleriet med hemmelige koder, og da han senere ble hyret til også å male kapellets endevegg, provoserte han kirken med nakenmalerier.
"Som andre kunstnere i renessansen malte Michelangelo ofte seksuelle hentydninger og grove fornærmelser mot overmakten. For Michelangelo var det feminine hellig, fordi kvinner har evnen til å skape nytt liv, men de var en trussel mot kirken," sier Dr. Deivis de Campos, forsker ved universitetet for helsevitenskap i Brasil.
Skjulte symboler
Det tok Michelangelo fire år å få ferdig freskoen, som strekker seg over 5381 kvadratmeter og inneholder mer enn 300 figurer fra Bibelens skapelsesberetning. Forskere har senere funnet flere kvinnelige symboler i det enorme maleriet - senest altså værhodene som forskere mener skulle symbolisere den kvinnelige livmor.