Fem år etter De Beers’ kampanje sang Marilyn Monroe «Diamonds Are a Girl’s Best Friend».

© Scanpix

Når ble diamanter jentenes beste venn?

Hvorfor var det akkurat diamanten som fant veien til kvinners forlovelsesringer?

Diamantringer fikk plass på kvinners favorittliste over gifteringer fra 1948.

Begeistringen skyldtes en kampanje fra diamantselskapet De Beers, som i 1938 hadde alliert seg med reklamebyrået N.W. Ayer & Son. De skulle introdusere diamantringen som giftering og markedsføre den i diverse motemagasiner.

Bryllupskampanje banet vei

Planen lyktes ikke i første omgang, men da byrået i 1948 lanserte en massiv bryllupskampanje med slagordet «En diamant varer evig», fant diamanter for alvor veien til kvinners fingre, og snart kunne åtte av ti amerikanske bruder stolt vise frem en diamantring.

De Beers ble grunnlagt i 1888 og har i dag 35 % av verdens diamantproduksjon.

De Beers begynte produksjonen i Sør-Afrika.

© Scanpix