Det berømte skiltet ble reist i 1923 på høyden utenfor Los Angeles-bydelen Hollywood.
De nesten 14 m høye og ca. 10 m brede bokstavene stavet opprinnelig HOLLYWOODLAND for å reklamere for et lokalt boligprosjekt.
Ifølge planen skulle reklamen bare stå i halvannet år, men i løpet av den korte perioden ble skiltet synonymt med den spirende filmsektoren i Hollywood og ble derfor stående.
Det nye skiltet skulle omfavne hele bydelen
De etterfølgende årene så de enkle bokstavene i kontinuerlig forfall, inntil handelskammeret i Hollywood inngikk en avtale med byen Los Angeles om å restaurere skiltet.
Avtalen fastsatte bl.a. at de siste fire bokstavene skulle fjernes slik at skiltet sa HOLLYWOOD og dermed omfavnet bydelen i stedet for å referere til et byggeprosjekt.
Hugh Hefner ga penger til renovering
Tross renoveringen fortsatte skiltet, som var laget av tre og metallplater, å forfalle til flere av bokstavene var slitt ned og så godt som borte.
I 1978 iverksatte handelskammerat enda en renovering, som denne gangen var støttet av flere berømtheter – blant annet Playboy-eieren Hugh Hefner.
Bokstavene ble nå støpt i betong og støttet av stålstolper, noe som gjorde skiltet til et permanent historisk landemerke.