Den første sosiale medieplattformen etter vår tids standarder ble grunnlagt av amerikaneren Andrew Weinreich. Han skapte mediet Six Degrees, hvis nettside gikk på luften i mai 1997. Six Degrees ga brukerne mulighet til å lage profiler, bli venner med andre brukere, sende meldinger til vennene sine og blogge om livet sitt.
Siden var innledningsvis en suksess og fikk rundt 3,5 millioner registrerte brukere i sin mest populære periode. Selv om Six Degrees ble relativt populært, satte imidlertid den teknologiske utviklingen sine grenser.
På slutten av 1990-tallet var tilgangen til internett fortsatt begrenset – først og fremst fordi internettilgangen kostet mye penger. Aktiviteten blant brukerne ved Six Degrees var derfor sparsom.
Ifølge Weinreich var det også en stor ulempe at digitale kameraer og mobiltelefoner ennå ikke hadde slått gjennom, og at deling av bilder og videoer ikke var særlig utbredt.
Sist, men ikke minst, var markedet for nettannonsering ennå ikke modent. De mange teknologiske hindringene betydde til syvende og sist at Six Degrees ikke kunne omsette populariteten sin til penger.