Sosiale medier

Hvem oppfant det første sosiale mediet?

I 1997 slo hjemmesiden SixDegrees.com dørene opp til en ny, digital tidsalder. Men det skulle snart vise seg at tiden ennå ikke var moden for sosiale medier.

I 1997 slo hjemmesiden SixDegrees.com dørene opp til en ny, digital tidsalder. Men det skulle snart vise seg at tiden ennå ikke var moden for sosiale medier.

Shutterstock

Den første sosiale medieplattformen etter vår tids standarder ble grunnlagt av amerikaneren Andrew Weinreich. Han skapte mediet Six Degrees, hvis nettside gikk på luften i mai 1997. Six Degrees ga brukerne mulighet til å lage profiler, bli venner med andre brukere, sende meldinger til vennene sine og blogge om livet sitt.

Siden var innledningsvis en suksess og fikk rundt 3,5 millioner registrerte brukere i sin mest populære periode. Selv om Six Degrees ble relativt populært, satte imidlertid den teknologiske utviklingen sine grenser.

På slutten av 1990-tallet var tilgangen til internett fortsatt begrenset – først og fremst fordi internettilgangen kostet mye penger. Aktiviteten blant brukerne ved Six Degrees var derfor sparsom.

Ifølge Weinreich var det også en stor ulempe at digitale kameraer og mobiltelefoner ennå ikke hadde slått gjennom, og at deling av bilder og videoer ikke var særlig utbredt.

Sist, men ikke minst, var markedet for nettannonsering ennå ikke modent. De mange teknologiske hindringene betydde til syvende og sist at Six Degrees ikke kunne omsette populariteten sin til penger.

Sosiale medier

Sosiale medier har stjålet oppmerksomheten vår siden 1997.

© Shutterstock

«Vi var for tidlig ute»

Heldigvis for Weinreich solgte han i desember 1999 sitt banebrytende, men konkurstruede sosiale medium for 125 millioner dollar til et medieselskap. Den nye eieren klarte imidlertid heller ikke å tjene penger på Six Degrees og stengte siden allerede året etter da den såkalte IT-boblen sprakk.

Ved nedleggelsen av nettstedet i 2000 uttalte Andrew Weinreich at mangelen på økonomisk suksess skyldtes at Six Degrees var forut for sin tid.

«Vi var for tidlig ute. Timing er helt avgjørende», sa Weinreich.