Som skjerm brukte han et oscilloskop - et måleinstrument som vanligvis brukes til å visualisere elektriske signaler som en graf.
Ved hjelp av to aluminiumskontroller kunne spillerne sende en ball frem og tilbake.
VIDEO: Se "Tennis for Two" bli spilt på den opprinnelige maskinen.
Gutter elsket spillet
Det var ikke første gang det ble laget en type spill på en datamaskin, men alle tidligere forsøk hadde enten blitt laget i forskningsøyemed eller som tekniske demonstrasjoner for å vise hvor teknologisk avansert en bestemt datamaskin var.
Higinbothams spill, Tennis for Two, var det første som kun hadde som formål å underholde, og det ble en stor suksess på åpent hus-arrangementet. Hundrevis av gjester sto i kø for å spille, og det var særlig unge gutter som "elsket det mest - det var umulig å få dem vekk fra spillet", sier Higinbotham.
Spillet ble imidlertid senere demontert fordi delene skulle brukes til andre maskiner, og ble i stor grad glemt.
Men siden den gang har Tennis for Two blitt hyllet og kommet ut i mange ombygde versjoner. For eksempel ble spillet "Pong" lansert i 1972 som et av de første kommersielle dataspillene. Det ble en stor suksess og var åpenbart svært inspirert av Tennis for Two.
I dag er Tennis for Two til og med tilgjengelig som app for smarttelefoner (iOS og Android).