Gutt samler godteri.

Hvorfor får barn godteri til halloween?

Før 1950-tallet fikk barn nøtter og kaker til halloween, når de gikk rundt fra hus til hus. Men så tenkte snedige reklamefolk ut en plan for å selge mer godteri.

Før 1950-tallet fikk barn nøtter og kaker til halloween, når de gikk rundt fra hus til hus. Men så tenkte snedige reklamefolk ut en plan for å selge mer godteri.

E.J. Brach & Sons

Tradisjonen med å dele ut godteri til barn til halloween ble funnet på av amerikanske godterifabrikanter. Før 1950-tallet fikk barn typisk utlevert mynter, leker, nøtter eller hjemmebakte kaker når de ringte på dører til halloween. Men godteriindustrien så en god mulighet for profitt og begynte fra 1950-tallet å markedsføre godteri som en del av halloween.

Gutt samler godteri.

Reklamefolk sørget for å gjøre godteri til en del av halloween – her i en reklame fra 1962.

© E.J. Brach & Sons

Tidligere hadde reklamefolk fra godteriindustrien ivrig vært på jakt etter en høytid hvor godteri og søtsaker kunne være i sentrum for feiringen. Fra 1916 og i de påfølgende årene kjørte godteriprodusentene store reklamekampanjer for Candy Day – en ny, selvoppfunnet høytid på den andre søndagen i oktober, som – ifølge godteriselgerne – handlet om å feire vennskap og kjærlighet ved å forære andre søtsaker.

Gjennombruddet kom i 1950-årene

Reklamefolkene satte inn annonser i en lang rekke aviser, hyrte skuespillere til reklamer og delte ut gratis godteri til bl.a. foreldreløse barn og gamle damer. Men det store gjennombruddet kom først i 1950-årene, da godteriindustrien fikk overtalt butikker til å promovere godteri som en naturlig del av halloween, som også lå i oktober.

Her er USAs mest populære halloween-godteri

Hvert år går amerikanerne godteri-amok når halloween nærmer seg. Ifølge amerikanske Business Insider vil amerikanerne i år bruke 3 mrd. dollar på halloween-godteri – det tilsvarer over 25 mrd. kroner. For de pengene kjøper amerikanerne 300 000 tonn godteri – seks ganger Titanics vekt.

Salgstall viser at det mest populære halloween-godteriet i USA er Reese’s Peanut Butter Cups – rett foran Skittles og M&M’s.

Reklamefremstøtet bar frukter. Godteriet bet seg raskt fast hos barna, men også hos foreldrene, som nå kunne kjøpe store poser med innpakket godteri, som bare kunne utleveres. Allerede på 1970-tallet fikk de utkledde barna nesten utelukkende utlevert søtsaker til halloween.