Trafikkens historie: Fra 3 km/t til Napoleons høyrekjøring
Enveiskjørte gater og parkeringsforbud i det gamle Roma, fartgrense på 3 km/t i 1800-tallets britiske byer og livsfarlige trafikklys på gass. Trafikkens historie er lang, kronglete og full av farer.

Mange spede forsøk på trafikkregulering var avhengige av håndkraft.
Du er nå på vei på en leserreise med HISTORIE gjennom trafikkens lange historie, som byr på alt fra oldtidsbyer med parkeringsforbud til Napoleons høyrekjøring.
Men se opp! Det er på eget ansvar - foran deg venter raske kjøretøy, eksploderende trafikklys og uhell i nattelivet!
Enveiskjørt oldtidsby
Det vrimlet av mennesker, vogner og dyr i oldtidens storbyer, og trafikkork hørte hverdagen til. Trafikken var så kaotisk at Kina og Romerriket innførte trafikkregler lenge før vår tidsregning, med parkeringsforbud og enveiskjørte gater. I år 45 f. Kr. forbød Julius Cæsar oksekjerrer og stridsvogner på dagtid.
Trafikkskilt i stein
Historiens første trafikkskilt var milesteinen. Den viste avstand og retning til rikets hovedstad i mange av oldtidens store imperier. I middelalderen var det vanlig å skilte til de nærmeste byene i veikryss. Først da bilene kom, ble det nødvendig med moderne veiskilt.