Det høres en uhyggelig knaking i Titanics fasjonable røykesalong.
Skipets tredeler vrir seg under belastningen fra de iskalde vannmassene som trenger inn overalt og tynger konstruksjonen.
Det er lyden av en døende kjempe som gir opp.
Thomas Andrews står midt i salongen med overkroppen lent forover for å holde balansen på gulvet, som skrår mer og mer. Titanics sjefkonstruktør har lagt armene i kors – en sjelden statisk stilling for den energiske iren – da steward John Stewart kikker inn i salongen kl. 2.10 om morgenen den 15. april.
«Vil De slett ikke prøve å redde Dem selv, Mr. Andrews?» spør stewarden.
Thomas Andrews svarer ikke. I mer enn to timer har han visst at hans storslåtte skip vil gå ned.
Sjefkonstruktøren har vært med fra de første spede skissene av luksusfartøyet til drømmeskipet forlot Southampton for fem dager siden.
Titanic er hans stolthet – barnet han har passet og pleiet i fem år.
Han skal ingen steder.
Andrews får drømmeoppgave
Thomas Andrews er bare 16 år gammel da han første gang går inn på Belfast-verftet Harland & Wolff, som onkelen William Pirrie er medeier av.
Den tettbygde tenåringen roterer mellom snekkerverksteder og verftshaller og lærer skipsbyggingsfaget fra grunnen av, før han 34 år gammel blir sjef for tegneavdelingen på Harland & Wolff i 1907.
Få måneder etter utnevnelsen lander en ekte drømmeoppgave på Andrews’ bord.
Rederiet White Star Line satser stort på å vinne spesielt de rike atlanterhavsreisendes gunst ved å bygge gigantiske luksusskip. Harland & Wolff får æren av å skulle bygge verdens tre største skip – inkludert Titanic.