Det er disse historiske elementene som utgjør bakteppet for fortellingen om intriger og maktkamper i den britiske kongefamilien. Fortellermessig er det et sterkt grep å gjengi historien sett gjennom kongehusets øyne, men det får også sitt å si for troverdigheten.
Det britiske kongehuset er beryktet for å være særdeles lite åpne om hverdagen på Buckingham Palace, og «The Crown» er derfor fylt med antagelser, kreative friheter og oppdiktede samtaler mellom de kongelige hovedpersonene. Og denne blandingen av fiksjon og fakta har skapt enorm debatt i Storbritannia.
I forbindelse med premieren på fjerde sesong, som skildrer forholdet mellom kronprins Charles og prinsesse Diana, sa den konservative kulturministeren Oliver Dowden:
«Jeg er redd seere som ikke har opplevd disse begivenhetene, ikke vil kunne se forskjell på fiksjon og fakta.»
Blanding av fiksjon og fakta
Kongefamilien har ikke kritisert «The Crown» offentlig, men kilder i kongehuset har sagt til pressen at familiens frustrasjon over serien har vokst for hver sesong. Og når man går seriens påstander nærmere etter i sømmene, er irritasjonen heller ikke helt uten berettigelse.
Det finnes for eksempel ingen beviser for at prins Charles daglig snakket med sin daværende elskerinne, Camilla Parker Bowles, mens Diana satt alene foran tv-en inne på rommet sitt, slik serien fremstiller det. Ifølge den engelske kongehushistorikeren Hugo Vickers hadde Charles og Camilla ikke noen nevneverdig kontakt de første årene av ekteskapet med Diana.
Men det er ikke bare kongefamilien som må finne seg i historieforfalskning. I første sesong er en hel episode viet til den giftige smogen som la seg over London i 1952. Dette var en stor tragedie der opp mot tolv tusen innbyggere mistet livet i den britiske hovedstaden.
Men at et av ofrene for tåken skal ha vært Churchills personlige sekretær, og at dødsfallet fikk den nølende statsministeren til endelig å ta seg av problemet, er ren fiksjon. I virkeligheten fantes ikke sekretæren i det hele tatt.
Mer virkelighetstro er skildringen av Storbritannias polariserende statsminister Margaret Thatcher, der det særlig er lagt vekt på det anstrengte forholdet mellom «Jernkvinnen» og dronningen. Kongehuset kritiserte aldri Thatcher og politikken hennes offisielt, men ifølge historikeren Dean Palmer, som har skrevet boka «The Queen and Mrs Thatcher» (2016), holdt de to kvinnene på formalitetene i de ukentlige møtene sine.
«Isen mellom dem smeltet aldri», som Palmer skriver.
Visuelt betagende familiedrama
Men et punkt det ikke er noe å utsette på, er de virkelighetstro bildene. Med en pris på 13 millioner dollar per episode er «The Crown» verdens dyreste serie, og det merkes på detaljnivået i kostymer, kulisser og statister.
De fleste episodene tar for seg virkelige begivenheter, fra Elizabeths kroning til IRAs drap på prins Philips onkel, lord Mountbatten, en hendelse som er så overbevisende skildret at det er umulig ikke å bli ført tilbake i tid.
Selv om sladder blandes med håndplukkede historiske begivenheter, er «The Crown» til syvende og sist både medrivende og imponerende i skildringen av årtiers kongelige familiedramaer.
HISTORIES DOM: 4/6 STJERNER