Kjælesteinsdilla herjet i USA i seks måneder. Omlag 1,5 millioner steiner ble solgt. 

© Getty Images

Amerikanske barn ville ha stein som kjæledyr

Da gründeren Gary Dahl overhørte sine venner bære seg over sine besværlige kjæledyr, fikk han en fantastisk idé – et kjæledyr som passet alle.

14. august 2019 av Bue Kindtler-Nielsen

Etter å ha hørt sine venner bære seg over sine besværlige kjæ­le­dyr fikk reklamemannen Gary Dahl en fantastisk idé. Barn skulle ha et kjæ­le­dyr som passet alle – en stein.

Dahl samlet flere tusen stein på stranden, som ble puttet i små pappesker med pustehull sammen med noe bånd, slik at eieren kunne gå tur med sin nye bestevenn. 

Esken inneholdt også en humoristisk manual som forklarte kommandoer steinen kunne lære. “Sitt” var f.eks. meget lett for de fleste steiner mens “rull rundt” typisk krevde litt hjelp. 

Dahl ble millionær

Steinene kostet nesten ingenting å produsere og ble solgt for 3,95 dollar stykket da de ble lansert i 1975. 

De ble en dille blant amerikanske barn og gjorde Dahl til millionær på et halvt år.

Kreativiteten ville ingen ende ta med de populære stein-kjæledyrene. 

© Pet Rock World/Wikipedia

Kanskje du er interessert i