Amerikanske barn ville ha stein som kjæledyr
Da gründeren Gary Dahl overhørte sine venner bære seg over sine besværlige kjæledyr, fikk han en fantastisk idé – et kjæledyr som passet alle.

Kjælesteinsdilla herjet i USA i seks måneder. Omlag 1,5 millioner steiner ble solgt.
Etter å ha hørt sine venner bære seg over sine besværlige kjæledyr fikk reklamemannen Gary Dahl en fantastisk idé. Barn skulle ha et kjæledyr som passet alle – en stein.
Dahl samlet flere tusen stein på stranden, som ble puttet i små pappesker med pustehull sammen med noe bånd, slik at eieren kunne gå tur med sin nye bestevenn.
Esken inneholdt også en humoristisk manual som forklarte kommandoer steinen kunne lære. “Sitt” var f.eks. meget lett for de fleste steiner mens “rull rundt” typisk krevde litt hjelp.
Dahl ble millionær
Steinene kostet nesten ingenting å produsere og ble solgt for 3,95 dollar stykket da de ble lansert i 1975.
De ble en dille blant amerikanske barn og gjorde Dahl til millionær på et halvt år.