Et enslig dobbeltdekkerfly brummer gjennom den klare natten i Midtvesten i USA. Datoen er 22. februar 1921, og i cockpiten har ikke Jack Knight annet å stole på enn et upålitelig kompass og magefølelsen. Motorens pulserende rytme er som en vuggevise. Han klemmer stikka mellom knærne, og slår seg selv i ansiktet for ikke å sovne.
Det er ikke nok, så han stikker hodet ut over siden på cockpiten. Frosten biter i kinnene og i nesen som han brakk i en styrt for en uke siden. Slik holder han søvnen på avstand for en stund.
Egentlig bør han absolutt ikke fly nå. Jack Knight har allerede tidligere på kvelden fullført sin etappe av postvesenets transkontinentale rute mellom San Francisco og New York. Men da han nådde frem til Omaha, fikk han beskjed om at avløseren hans hadde snødd inne, og at han var den eneste som kunne bringe posten videre. Etter en kopp kaffe og et par sigaretter kløv Knight igjen opp i cockpiten, og satte kursen mot Chicago, selv om han aldri hadde fløyet denne ruten før – ikke engang i dagslys.
Den trofaste gamle Liberty-motoren brøler gjennom motvinden, og sleper flyet av gårde i 130 km/t. Over Des Moines hardner vinterværet til. De lave skyene tvinger Knight farlig nær bakken, der luften er urolig, og tåken ligger tett i dalene. Klokken er 06.30. Han har nå vært på farten i nesten åtte timer, og flyr utelukkende på instinkt.
Snøen pisker mot ansiktet. Det er djevelsk kaldt. Men Knight fortsetter ufortrødent, og da solen kaster de første spede strålene på hans De Havilland DH-4, ser han til sin store lettelse den grå røyken fra Chicago. Han lander trygt, og overlater postsekkene til neste flyger, som flyr videre mot New York.
Flyturen, senere kjent som Jack Knight's Night Flight, tok i alt 33 timer og 20 minutter, noe som var fire døgn raskere enn jernbanen. Denne bragden overbeviste endelig kongressen om at luftpost var fremtiden, og den bevilget derfor et beløp som tilsvarer rundt 70 millioner kroner i dag til fortsatt utvikling av postflygninger.