Selv om gravkammeret nå endelig åpnes for besøkende igjen, vil det daglige antall ­besøk sannsynligvis være begrenset. 

© J. Paul Getty Trust

Tutankhamons gravkammer restaurert etter ni års arbeid

Den hittil mest omfattende restaureringen av “barnekongen” Tutankhamons gravkammer er endelig ferdig. Nå blir den flotte graven åpnet for besøkende igjen.

13. februar 2019 av Bue Kindtler-Nielsen

Et ni år langt konserveringsarbeid av Tutankhamons grav er ferdigstilt av Egypts myndighet for fortidsminner og det amerikanske Getty Conservation Institute. Dermed er en av de flotteste faraogravene nesten så god som ny.

“Dette prosjektet har utvidet vår forståelse av en av oldtidens mest fascinerende steder”, sier Tim ­Wha­­len direktør for Getty Conservation Institute.

Sto urørt i flere tusen år

Tutankhamon døde bare 19 år gammel i 1323 f.Kr. Derfor ble hans egentlige gravkammer i Kongenes dal sannsynligvis aldri ferdig. I stedet ble han stedt til hvile i en mindre grav, som ble fylt med gravgaver. Like etter begravelsen ble dalen rammet av oversvømmelse, som la så mye sand foran inngangen at gravrøvere ble holdt ute.

Da graven omsider ble funnet i 1922, sto arkeologene derfor i et skattkammer som hadde stått urørt i flere tusen år og inneholdt mer enn 5000 antikke gjenstander. Fra 1930-årene ble gravkammeret besøkt av turister, og de slet blant annet på de flotte veggmaleriene med sine nysgjerrige fingre.

Klikk deg inn og se hvordan de 3000 år gamle maleriene stråler igjen:

Snart kan offentligheten få se den

I 2010 ble Tutankhamons grav stengt for offentligheten, og restaureringen kunne begynne. Fra 2014 har det imidlertid vært mulig å besøke en modell noen kilometer fra graven.

Men nå har det originale kammeret fått sin prakt tilbake. Samtidig sørger ny ventilasjon for at fukt ikke ødelegger maleriene, og hevede publikumsplattformer ­sikrer at sand og støv ikke virvles opp.

Den offisielle åpningen av Tutankhamons gravkammer rundt 50 mil sør for Kairo finner sted senere i år.

Faraoens grav fikk hard medfart

  • Manglende kontroll med besøkende siden 1930-årene hadde satt sine tydelige spor på graven. Maleriene hadde mange skraper og i årenes løp hadde flere filmfolk kommet borti veggene med det tunge utstyret.

  • Fuktighet i kammeret hadde gitt grobunn for flekker av alger og andre mikroorganismer på veggene. Eksperter har etter restaureringen konstatert at organismene nå er døde og ikke lenger utgjør en trussel.

  • Sand og støv fra de besøkendes sko og klær hadde i årenes løp satt seg på veggmaleriene og gitt dem et grått skjær. De måtte derfor renses og males forsiktig opp igjen.

Kanskje du er interessert i