En merkelig skikkelse beveger seg gjennom Atens gater. Hjulbeint, barføtt og med en sidelengs gangart nærmest krabber han gjennom storbyen. Den eldre herren har stort skjegg og langt hår. Nesen er bred med store nesebor, øynene utstående, og leppene unormalt tykke.
Han ser ut som guden Silenos, hvisker folk på gaten. Silenos er halvt dyr og halvt menneske, så det er absolutt ikke komplimenter som følger mannen som skal gå over i historien som antikkens største filosof.
Han heter Sokrates, og i år 407 f.Kr. har han langt igjen til en slik status. Blant de fleste av Atens innbyggere er han kjent som en gal eksentriker og en de helst må unngå å komme i snakk med – med mindre de virkelig ønsker å hånes for sin uvitenhet.
Sokrates bruker nemlig dagene sine til å spørre ut tilfeldige folk på gaten om hva som helst. Intet emne er for smått, og resultatet er hver gang det samme: Tilsynelatende uskyldige spørsmål om hverdagen avløses snart av spissfindige spørsmål om moral, rettferdighet og andre høytsvevende emner, der de færreste kan holde følge med ham.
Filosofen Platon er en av Sokrates’ få tilhengere og gjengir flere av dialogene i sine skrifter. En dag ber Sokrates for eksempel hærføreren Laches om å definere mot. En enkel oppgave, syns Laches:
«Hvis man holder skansen, forsvarer seg og ikke flykter, er man modig».
«Men hva vil du så si om den mannen som forlater skansen, men kjemper videre under flukten?» spør filosofen, og gjør snart generalen komplett forvirret med en byge av spørsmål.
En retoriker ved navn Gorgias etterlates like forvirret da Sokrates spør om det å veve handler om kunsten å lage klær.
Da Sokrates får et bekreftende svar, følger han opp med spørsmålet: «Og musikk handler om kunsten å komponere melodier?»
De tilsynelatende uskyldige spørsmålene er del av en spørreteknikk som best kan sammenlignes med et kryssforhør, der han til slutt når frem til sitt egentlige mål: å vise retorikeren Gorgias at han ikke har tenkt over hva en retoriker er.
«Det ureflekterte livet er ikke verdt å leve», sier Sokrates, som mener at han med spørsmålene hjelper sine ofre med å få klarhet og innsikt. Snart vil han imidlertid få merke at de færreste setter pris på hjelpen hans.