Bensin ga tohjulingen fart

Først med Maybach og Daimlers Reitwagen og den bensindrevne forbrenningsmotoren ble drømmen om en driftssikker, lettbetjent motorsykkel til virkelighet.

Først med Maybach og Daimlers Reitwagen og den bensindrevne forbrenningsmotoren ble drømmen om en driftssikker, lettbetjent motorsykkel til virkelighet.

Shutterstock
© Imageselect

Oppfinnerne bak vidunderet: Partnere fikk fart på verden

Foreldreløse Wilhelm Maybach var 15 år da han i 1861 kom i lære på et maskinverksted som en veldedig organisasjon drev.

Her traff han Gottlieb Daimler, som var ingeniør og Maybachs overordnede. De to startet et partnerskap som endret historiens gang.

Daimler og Maybach oppfant nemlig en forbrenningsmotor som var mye lettere enn de motorene som fantes og som derfor egnet seg til å bli satt på hjul.

Oppfinnelsen ga kraft – først til motorsykler og senere til biler, luftskip og fly.

© ROGERIOMACHADO

Velocipede

Frankrike, 1867
Drivkraft: Damp
Toppfart: 14 km/t

© Shutterstock

Reitwagen

Tyskland, 1885
Drivkraft: Bensin
Toppfart: 11 km/t

© Shutterstock

Harley-Davidson

USA, 1938
Drivkraft: Bensin
Toppfart: 150 km/t

Motoren gikk på alkohol og utviklet et damptrykk på 3,5 atmosfærer. Det ga sykk­elen en toppfart på 24 km/t.

© Edward Henry Knight

Alkohol drev trehjulingen

Franske Louis-Guillaume Perreaux eksperimenterte med dampdrevne motorsykler.

Til industri­utstillingen i Paris i 1884 laget han en spesialutgave med tre hjul.

Motoren hadde så mye damptrykk at den kunne kjøre ca. 50 km.

Etter det begynte det vanskelige arbeidet med å få opp damptrykket igjen.

© NPC Collection/Imageselect

2020: Museum passer på sykkelen

Den opprinnelige Reitwagen gikk tapt da en voldsom brann herjet Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart i 1903, men kopier er utstilt på ulike museer, f.eks. på Mercedes-BenzMuseum i Stuttgart.

Her blir samlingens rundt 160 kjøretøy vedlikeholdt av et eget senter som også leverer reservedeler til private veteraneiere.