
Oppfinnerne bak vidunderet: Partnere fikk fart på verden
Foreldreløse Wilhelm Maybach var 15 år da han i 1861 kom i lære på et maskinverksted som en veldedig organisasjon drev.
Her traff han Gottlieb Daimler, som var ingeniør og Maybachs overordnede. De to startet et partnerskap som endret historiens gang.
Daimler og Maybach oppfant nemlig en forbrenningsmotor som var mye lettere enn de motorene som fantes og som derfor egnet seg til å bli satt på hjul.
Oppfinnelsen ga kraft – først til motorsykler og senere til biler, luftskip og fly.
Historiens berømte motorsykler

Velocipede
Frankrike, 1867
Drivkraft: Damp
Toppfart: 14 km/t

Reitwagen
Tyskland, 1885
Drivkraft: Bensin
Toppfart: 11 km/t

Harley-Davidson
USA, 1938
Drivkraft: Bensin
Toppfart: 150 km/t





Motorsykkelen i tall
- Motor: Bensinmotor
- Kraft: 0,5 hk
- Toppfart: 11 km/t
- Bremse: Bakbremse
- Produksjonsår: 1885
Setet skjuler motoren
Et gløderør antenner bensinen og starter dermed forbrenningsmotoren. Systemet er en stabil kraftkilde, men ved hastigheter på over 11 km/t kan motorvarmen føre til at setet begynner å brenne.
Sidehjul gjør sykkelen stabil
Støttehjul montert på hver side av motorsykkelen gir den stabilitet under kjøring og sørger for at den ikke velter ved lav hastighet.
Rammen er av tre.
Girkasse regulerer hastigheten
En drivreim (1) overfører kraften fra motoren til to tannhjul (2) som driver bakhjulet rundt. Vha. et håndtak kan drivreima flyttes mellom to reimskiver med forskjellig diameter (3) og endre hastigheten.

Motoren gikk på alkohol og utviklet et damptrykk på 3,5 atmosfærer. Det ga sykkelen en toppfart på 24 km/t.
Alkohol drev trehjulingen
Franske Louis-Guillaume Perreaux eksperimenterte med dampdrevne motorsykler.
Til industriutstillingen i Paris i 1884 laget han en spesialutgave med tre hjul.
Motoren hadde så mye damptrykk at den kunne kjøre ca. 50 km.
Etter det begynte det vanskelige arbeidet med å få opp damptrykket igjen.

2020: Museum passer på sykkelen
Den opprinnelige Reitwagen gikk tapt da en voldsom brann herjet Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart i 1903, men kopier er utstilt på ulike museer, f.eks. på Mercedes-BenzMuseum i Stuttgart.
Her blir samlingens rundt 160 kjøretøy vedlikeholdt av et eget senter som også leverer reservedeler til private veteraneiere.