Shutterstock

Bensin ga tohjulingen fart

Først med Maybach og Daimlers Reitwagen og den bensindrevne forbrenningsmotoren ble drømmen om en driftssikker, lettbetjent motorsykkel til virkelighet.

© Imageselect

Oppfinnerne bak vidunderet: Partnere fikk fart på verden

Historiens berømte motorsykler

© ROGERIOMACHADO

Velocipede

Frankrike, 1867
Drivkraft: Damp
Toppfart: 14 km/t

© Shutterstock

Reitwagen

Tyskland, 1885
Drivkraft: Bensin
Toppfart: 11 km/t

© Shutterstock

Harley-Davidson

USA, 1938
Drivkraft: Bensin
Toppfart: 150 km/t

Motorsykkelen i tall

  • Motor: Bensinmotor
  • Kraft: 0,5 hk
  • Toppfart: 11 km/t
  • Bremse: Bakbremse
  • Produksjonsår: 1885
ART Collection/Imageselect

Setet skjuler motoren

Et gløderør antenner bensinen og starter dermed forbrennings­motoren. Systemet er en stabil kraftkilde, men ved hastigheter på over 11 km/t kan motorvarmen føre til at setet begynner å brenne.

ART Collection/Imageselect

Sidehjul gjør sykkelen stabil

Støttehjul montert på hver side av motorsykk­elen gir den stabilitet under kjøring og sørger for at den ikke velter ved lav hastighet.

ART Collection/Imageselect

Rammen er av tre.

ART Collection/Imageselect

Girkasse regulerer hastigheten

En drivreim (1) overfører kraften fra motoren til to tannhjul (2) som driver bakhjulet rundt. Vha. et håndtak kan drivreima flyttes mellom to reimskiver med forskjellig diameter (3) og endre hastigheten.

ART Collection/Imageselect & JoJan

Motoren gikk på alkohol og utviklet et damptrykk på 3,5 atmosfærer. Det ga sykk­elen en toppfart på 24 km/t.

© Edward Henry Knight

Alkohol drev trehjulingen

Franske Louis-Guillaume Perreaux eksperimenterte med dampdrevne motorsykler.

Til industri­utstillingen i Paris i 1884 laget han en spesialutgave med tre hjul.

Motoren hadde så mye damptrykk at den kunne kjøre ca. 50 km.

Etter det begynte det vanskelige arbeidet med å få opp damptrykket igjen.

© NPC Collection/Imageselect

2020: Museum passer på sykkelen

Den opprinnelige Reitwagen gikk tapt da en voldsom brann herjet Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart i 1903, men kopier er utstilt på ulike museer, f.eks. på Mercedes-BenzMuseum i Stuttgart.

Her blir samlingens rundt 160 kjøretøy vedlikeholdt av et eget senter som også leverer reservedeler til private veteraneiere.