I dronning Victorias London står tiden aldri stille. Store seilskip med varer fra koloniene glir daglig opp elva Themsen for å legge til kai ved de mange handelshusene. Den voksende industrien skaper formuer og arbeidsplasser, men også trengsel – ikke minst på ferjene og broene som frakter mennesker og gods på tvers av Themsen. Elva er i ferd med å bli en hemsko for byens vekst.
Særlig bydelen East End vokser eksplosivt. Men den østligste broen over elva er den gamle London Bridge, som daglig passeres av over 100 000 fotgjengere og 20 000 kjøretøy. Mennesker og gods klumper seg sammen i en grad som frustrerer både forretningsdrivende, politikere og borgere. Alle er enige om at noe må gjøres. Spørsmålet er bare hva. Og hvor.
Det britiske parlamentet setter i 1876 ned en komité som skal utrede nettopp disse spørsmålene. Byarkitekten i London, Horace Jones, slår fast at den optimale løsningen vil være en forbindelse nær den gamle kongeborgen, Tower of London. Resten overlater han klokelig til politikerne, for en forbindelse som krysser Themsen, krysser også mange mektige interesser.
Tower Bridge ble til under protester
Først og fremst er det byens handelshus som vil ha glede av en østlig forbindelse, men de vil under ingen omstendigheter finne seg i en bro som sperrer for deres store, havgående skip. Kommunale embetsfolk i London foreslår en ferjeforbindelse som skal være gratis for byens innbyggere. Men trafikken vokser så raskt at ferjene ikke vil kunne holde tritt.
En sammenslutning av industrivirksomheter i Øst-London anbefaler i stedet en tunnel. Den vil ikke forstyrre skipenes høye master, verken når den konstrueres eller når den står ferdig. Til gjengjeld vil den tunge trafikken, som særlig består av hestevogner, gå tregt gjennom tunnelen.
Men det har tunnelforkjemperne en løsning på: Heiser kan få vogner og hestespann raskt opp og ned, mener de. En kaptein og en kusk med erfaring i hesteheiser slår fast overfor parlamentet at det ikke er noen sak å få de firbeinte til å kjøre heis. Likevel er ikke komiteen overbevist, og snart må tunnellobbyen resignere.
Parlamentet stemmer i 1885 for en bro. Men handelshusene vil ikke akseptere broløsningen uten sverdslag og får med i loven Tower Bridge Act at de har krav på erstatning hvis broen eller byggingen av den på noen måte påvirker driften deres negativt.
Parlamentet velger derfor å hente inspirasjon til seilskipsvennlige broer i andre europeiske havnebyer. En københavnsk embetsmann inviteres til London for å fortelle om erfaringer med danske havnebroer, og komiteen studerer broprosjekter i Nederland, Belgia og Skottland. Men det blir byens egen arkitekt som tegner Tower Bridge.
Byarkitekten Horace Jones har en idé om hvordan Tower Bridge kan lykkes, og den ideen presenterer han for parlamentet. Jones’ løsning er både basert på andre bybroer og på den aller nyeste teknikken. Sammen med ingeniøren John Wolfe-Barry, som har tegnet og bygd flere broer, foreslår han å bygge en klaffebro. Broskjelett og klaffer skal konstrueres av et materiale som er lett og sterkt, men også ganske nytt og uprøvd til broer – stål.
Parlamentet lar seg overbevise av Wolfe-Barrys erfaring og Jones’ oppfinnsomhet, og paret får bruk for begge deler, for kravene til den nye broen er nærmest uforenelige.