I årene etter 1. verdenskrig frykter USA et fiendtlig angrep mot landets kyster.
Sjøforsvaret bestemmer seg derfor for å investere i flyvende hangarskip – luftskip med fly om bord.
Fartøyene kan overvåke enorme områder med flyene.
Engelskmennene og tyskerne har tidligere klart å sende fly fra undersiden av et luftskip.
Men amerikanerne blir de første til å konstruere et luftskip som er så avansert at flyene også kan lande på det.
I 1931 setter det første fartøyet, USS Akron, kursen mot skyene, og to år senere USS Macon.
VIDEO: Bli med USS Macon på rekognosering
Gjemt bak skyene gjennomsøkte hangarskipet og dets lille flåte av rekognoseringsfly store områder. Flyene lettet og landet ved hjelp av en kran som ble heist opp og ned fra luftskipets innebygde hangar.
Uhell forfølger luftskipene
Men det nye hangarluftskipet er sårbart.
Øvelser viser at det store fartøyet er utsatt når det gjelder overflateskipenes antiluftskyts. Luftskipet må derfor holde seg over skyene og la flyene rekognosere.
Fartøyets lette konstruksjon gjør det dessuten følsomt for vær og vind. I april 1933 styrter USS Akron under en storm i Atlanterhavet. 73 omkommer.
Se et fly lette fra USS Akron
Søsterskipet, USS Macon, gjør det ikke bedre.
I februar 1935 river et vindkast av en bit av halefinnen. Luftskipet styrter og går til bunns utenfor kysten av California.
Forliset avUSS Macon betyr slutten på de flyvende hangarskipene.
Fly kan nå konkurrere på rekkevidde, og samtidig har seilende hangarskip vist seg langt sikrere. Luftskipenes tid er forbi.