SZ-Photo/Imageselect
Fokker Dr.I, Jasta 11, Den røde baron

Klossete tykksak spredte redsel i skyene

Med sin korte kropp og sine tykke vinger var Fokker Dr.I-flyet alt annet enn imponerende, men jagerflyets uovertrufne manøvreringsdyktighet sikret Manfred von Richthofen stjernestatus som «Den røde baron».

Britiske generaler lo hånlig da det tyske flyet Fokker Dreidecker – forkortet Dr.I – første gang ble sett på himmelen over fronten i august 1917.

Flyet, som ble båret oppe av tre klossete vinger, var både lite og tregt sammenlignet med konkurrentene.

Men latteren forstummet da den tyske piloten Werner Voss satte seg i maskinen og kort tid etter skjøt ned hele ti britiske fly.

Luftkrig foregikk under 1. verdenskrig som nærkamp mellom piloter bevæpnet med maskingeværer.

Teknikken krevde manøvreringsdyktige maskiner som raskt kunne stige i høyden, overraske fienden og, etter angrepet, raskt dykke ned igjen – alle egenskaper som Dr.I hadde til fulle.

Flyet kunne ifølge flyveresset Manfred von Richthofen «klatre som en ape og hoppe rundt som en djevel».

VIDEO: Gå på oppdagelse i en Fokker Dr.I

Det tyske Fokker Dr.I var ikke like raskt som andre kampfly, men til gjengjeld gjorde flyets kompakte størrelse og myke former det til en formidabel motstander.

Video

Richthofen ble straks forelsket i det vevre flyet, som han lot male knallrødt. De mange seirene i flyet sikret den allerede anerkjente kamppiloten evig berømmelse som «Den røde baron».

VIDEO: Se Den røde baron stige til værs i en Dr.I.

Video

«Baronen» rakk å gjøre det av med 19 fiendtlige fly, før han den 21. april 1918 selv ble skutt ned. Snart forsvant også Fokker Dreidecker fra himmelen.

Maskinen ble måneden etter utkonkurrert av det hurtigere Fokker D.VII. Det lett kjennelige Dr.I har imidlertid bevart sin stjernestatus som 1. verdenskrigs mest legendariske fly.