Concorde fløy til USA på tre timer

I 1954 startet franske og britiske ingeniører arbeidet med å utvikle et passasjerfly som var raskere enn lydens hastighet, og 15 år senere lettet det første dekadente luksusikonet fra startbanen.

I 1954 startet franske og britiske ingeniører arbeidet med å utvikle et passasjerfly som var raskere enn lydens hastighet, og 15 år senere lettet det første dekadente luksusikonet fra startbanen.

Shutterstock

Det var trangt om bord på Concorde, men det ble servert hummer.

© Jim Sugar/Getty Images

Jetsettet elsket fartsfenomenet

Concorde var fra første stund tenkt som et prestisjeprosjekt og skulle bare frakte søkkrike passasjerer på 1. klasse.

Utsøkte viner, havannasigarer og en eksklusiv meny skulle tiltrekke kresne kunder som hadde det travelt – eller gjerne ville vise at de hadde råd til å fly med verdens hurtigste passasjerfly.

I 1986 kostet en tur fra New York til London 2076 dollar. I dagens penger er det 50.000 kr.

Normalt tok turen tre og en halv time, men med sterk medvind gikk det fortere.

Fartsrekorden ble satt i 1996, da en Concorde gjennomførte turen på bare to timer og 53 minutter.

Concorde i tall

Navn

Aérospatiale/BAC Concorde

Toppfart

2180 km/t

Flyvehøyde

Maks. 18,3 km

Rekkevidde

7750 km

Antall passasjerer

Maks. 120

Drivstofforbruk

25.000 liter i timen

Antall fly produsert

20

©

Boeing 747

Toppfart: 900 km/t
Satt i drift: 1970
Antall bygget: 1557

©

DC-10

Toppfart: 982 km/t
Satt i drift: 1971
Antall bygget: 386

©

Airbus A300

Toppfart: 876 km/t
Satt i drift: 1974
Antall bygget: 561

© Keystone-France/Getty Images

Etterbrenner ga fart

Concordens motor – Rolls-Royce/Snec­ma Olympus 593 – var den eneste i sivil luftfart med etterbrenner, som ellers bare ble brukt i det militære.

I en etterbrenner tilsettes det ekstra drivstoff så eksosgassen blir varmere, og dermed øker skyvekraften.

Hver av Concordens fire motorer var større enn en F-16-jager­s ene motor da denne jageren ble testfløyet i 1974.

© Shutterstock

Museumsfly kan komme på vingene igjen

Concorden har vært pensjonist siden 2003 og er nå utstilt på museer rundt om i verden.

Men en gruppe entusiaster jobber for å få det ikoniske flyet på vingene igjen.

I 2015 meldte Club Concorde at en sponsor hadde stilt nesten 2 mrd. kr. til rådighet og at gruppen hadde spurt flyplassen Paris-Le Bourget om dens utstilte Concorde var til salgs.

Men mange eksperter tviler på at flyet noensinne kan bli flyvedyktig igjen.