Det var med bilen Thrust SSC at Royal Air Force-flygeren Andy Green satte ny verdensrekord i hastighet over land 15. oktober 1997. Thrust SSC klarte en hastighet på 1223,657 km/t og ble den første bilen som offisielt brøt lydmuren.

Fartsrekorder med bil

Se listen over syv av de viktigste fartsrekordene som er satt med bil

Biler utvikles i dag til å være grønnere, mer effektiv og mer økonomiske. Slik var det ikke i tidligere tider da farten betydde alt, og bilene ble utviklet for å kunne gå stadig fortere.

Her er en oversikt over noen av de viktigste fartsrekordene som er satt med bil.

63,15 km/t

Den første offisielle fartsrekorden noensinne ble satt i Frankrike 18. desember 1898 av Gaston de Chasseloup-Laubat i en elektrisk Jeantaud Duc.

105,88 km/t

Den første som kom over 100 km/t, det skjedde 29. april 1899, var belgieren Camille Jenatzy i en elektrisk CITA No. 25.

166,6 km/t

Det var 21. juli 1904 at Louis Rigolly fra Frankrike gikk ett trinn høyere opp på stigen ved å bli den første som kom over 100 miles per time i en Gobron Brillié. Man hadde forlatt elektrisiteten, nå var bilene utstyrt med forbrenningsmotor.

205,44 km/t

Den første som var over 200 km/t var Fred Marriott fra USA. Han satte rekorden 26. januar 1906, og den spesialbygde bilen var dampdrevet.

502,11 km/t

George Eyston klarte som første mann 19. november 1937 å bryte grensen på 500 km/t. På dette tidspunktet var bilene som ble brukt til rekordforsøk, blitt stadig mer spesialiserte, men det ble stadig vanskeligere å tyne mer ut av vanlige forbrenningsmotorer. Etter 1960-årene er alle nye rekorder blitt satt av jet- eller rakettdrevne biler.

1014,52 km/t

Gary Gabelich fra USA rundet 1000 km/t 23. oktober 1970 med rakettbilen Blue Flame.

1223,657 km/t

Deretter ble det briten Andy Greens tur 15. oktober 1997 til å sette den neste viktige fartsrekorden da han ble den første som brøt lydmuren på fire hjul.

Kilder:

www.fia.com
en.wikipedia.com

Kanskje du er interessert i