Mange dampbiler i begynnelsen av 1900-tallet
Damp var lenge bilindustriens foretrukne drivstoff.
F.eks.: Av de 909 bilene som USA innregistrerte i 1902, kjørte 485 på damp.
Allerede på 1600-tallet eksperimenterte oppfinnere med mindre dampdrevne kjøretøyer, men det var først i 1880-årene at serieproduserte dampbiler begynte å kjøre rundt på veiene i Europa og Amerika.
Dampbiler utnyttet årtiers erfaringer fra lokomotivproduksjonen og var i førstningen bedre enn bensindrevne biler.
Men da den elektriske selvstarteren ble oppfunnet i 1912 endret det maktbalansen.
Med sveiv var det vanskelig og farlig å starte en bensinmotor, men den elektriske selvstarteren krevde bare et trykk på en knapp.
Dampmotorer kunne ikke kjøre før etter en lenger ventetid mens vannet kom opp i koketemperatur.
Samtidig betydde Henry Fords masseproduksjon av sin Ford T at bensindrevne biler ble både vesentlig billigere og mer effektive.
I årene som fulgte innstilte dampbilfabrikantene produksjonen. Det siste firmaet som produserte dampbiler, var Doble, som gikk konkurs i 1931.