Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Britenes statsminister lord Salisbury fikk en kjøretur i en topp moderne dampbil i 1902.

Teknikk - Maskiner

Har biler noen gang gått på damp?

De første lokomotivene kjørte på damp. Hva med bilene?

Mange dampbiler i begynnelsen av 1900-tallet

Damp var lenge bilindustriens foretrukne drivmiddel.

For eksempel gikk 485 av 909 biler som USA registrerte i 1902, på damp.

Allerede på 1600-tallet eksperimenterte oppfinnere med mindre, dampdrevne kjøretøy, men først i 1880-årene inntok serieproduserte dampbiler veiene i Europa og Nord-Amerika. Dampbiler utnyttet tiårs erfaringer fra lokomotivproduksjon, og i begynnelsen fungerte de langt bedre enn bensindrevne biler.

Da den elektriske selvstarteren ble oppfunnet i 1912, endret styrkeforholdet seg. Håndsveiven gjorde det tungt og farlig å starte en bensinmotor – den elektriske selvstarteren krevde bare et trykk på en knapp. Dampmotorer kunne først kjøre etter 40 sekunders ventetid, mens vannet kokte opp.

Fra skovlhjul til stempelmotor – damp drev de første bilene

Verbiests legetøj: Verbiest 1679

For at imponere Kinas kejser byggede belgiske Ferdinand Verbiest et primitivt køretøj, der blæste damp ind på et skovlhjul, som trak drivakslen.

Cugnots krigslastbil: Cugnot 1769

En lastbil til at fragte tungt artilleri var målet for franske Joseph Cugnot. Hans bil blev den første, der brugte damp til at drive en stempelmotor.

Dobles fartdjævel: Doble 1925

Helt frem til 1931 videreudviklede og forfinede de amerikanske Doblebrødre dampbiler. Deres Steamer Coupe kunne køre 140 km/t.

Verbiests leketøy 1679

For å imponere Kinas keiser, bygde belgiske Ferdinand Verbiest en primitiv vogn der damp blåste inn på et skovlhjul som trakk drivakslen.

 Cugnots krigslastebil: Cugnot 1769

En lastebil som kunne frakte tungt artilleri, var målet for franske Joseph Cugnot. Bilen var den første som brukte damp til å drive en stempelmotor.

Dobles fartsdjevel: Doble 1925

Helt frem til 1931 videreutviklet de amerikanske Doble-brødrene dampbiler. Deres Steamer Coupe kunne gå i hele 140 km/t.

Les også:

Thrust SSC with pilot Andy Green Landspeed record holder
Maskiner

Brite brøt lydmuren med 100.000 hestekrefter

2 minutter
Maskiner

Fartsrekorder med bil

2 minutter
Maskiner

Peel P50: Historiens minste bil

1 minutt

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul