Historiens raskeste propellfly

Flyet hadde plass til 224 passasjerer, men det hørte til stjeldenhetene at så mange var med. Det skulle også være plass til spisesal og soveplasser.

Flyet hadde plass til 224 passasjerer, men det hørte til stjeldenhetene at så mange var med. Det skulle også være plass til spisesal og soveplasser.

Shutterstock

Tittelen som historiens raskeste propellfly tilhører Tupolev Tu-114 med en toppfart på omtrent 870 km/t.

Flyet ble utviklet i Sovjetunionen på 1950-tallet som et vitnesbyrd på det ypperste innen sovjetisk flyteknologi, og var det største og hurtigste passasjerflyet i verden da det la ut på jomfruturen i november 1957.

Tu-114s høye hastighet skyldtes bl.a. fire kraftige jetmotorer som drev de store propellene. I tillegg var flyet utstyrt med såkalte pilvinger som var vinklet 35 grader bakover, noe som ga bedre stabilitet i høye hastigheter.

Flyselskapet Aeroflot satte Tu-114 i drift som passasjerfly i 1961, og det fløy som regel internasjonalt.

Flyet var bygget for 224 passasjerer, men på lange reiser ble antall seter redusert, noe som gjorde Tu-114 til et luksusfartøy med spisesal og soveplasser.

Flyet var spesielt populært blant den politiske eliten i Sovjetunionen, som yndet å la seg frakte i det store flyet.

Skroget på Tu-114 hadde en levetid på 14.000 timers flyvning. De fleste flyene nådde dette punktet i 1976, hvoretter de ble skrotet og erstattet av mer moderne fly.

Tupolev Tu-114 Rossiya

Lengde

54,1 m

Vingespenn

51,1 m

Høyde

15,44 m

Motor

4 x Kuznetsov NK-12MV

Toppfart

870 km/t.