Tittelen som historiens raskeste propellfly tilhører Tupolev Tu-114 med en toppfart på omtrent 870 km/t.
Flyet ble utviklet i Sovjetunionen på 1950-tallet som et vitnesbyrd på det ypperste innen sovjetisk flyteknologi, og var det største og hurtigste passasjerflyet i verden da det la ut på jomfruturen i november 1957.
Tu-114s høye hastighet skyldtes bl.a. fire kraftige jetmotorer som drev de store propellene. I tillegg var flyet utstyrt med såkalte pilvinger som var vinklet 35 grader bakover, noe som ga bedre stabilitet i høye hastigheter.
Flyselskapet Aeroflot satte Tu-114 i drift som passasjerfly i 1961, og det fløy som regel internasjonalt.
Flyet var bygget for 224 passasjerer, men på lange reiser ble antall seter redusert, noe som gjorde Tu-114 til et luksusfartøy med spisesal og soveplasser.
Flyet var spesielt populært blant den politiske eliten i Sovjetunionen, som yndet å la seg frakte i det store flyet.
Skroget på Tu-114 hadde en levetid på 14.000 timers flyvning. De fleste flyene nådde dette punktet i 1976, hvoretter de ble skrotet og erstattet av mer moderne fly.