Manøvreringsdyktigheten gjorde dobbeltdekkeren til den foretrukne flytypen under første verdenskrig.

© Imageselect
Teknikk - Maskiner

Hva gjorde dobbeltdekker-fly umoderne?

Flyets manøvreringsdyktighet gjorde dobbeltdekkeren til den foretrukne flytypen under 1. verdenskrig, men maskinen med to sett vinger ble raskt oppgitt av luftens pionerer.

Da Wright-brødrene i 1903 skrev seg inn i historiebøkene som de første til å foreta en motordreven flygning, foregikk den epokegjørende bragden i en dobbeltdekker – et fly med to par vinger plassert over hverandre.

Dette designet var det foretrukne blant flyprodusenter frem til slutten av 1930-årene, da flere fly begynte å lette med bare ett vingepar.

Luftpionerer eksperimenterte med fly

Allerede samtidig med Wright-brødrene eksperimenterte andre luftpionerer med fly med ett vingepar, men datidens motorer var for svake og propellene for dårlige til å holde flyene stabilt i luften.

De to vingeparene på dobbeltdekkerne ga derimot et større vingeareal, som sikret bedre oppdrift og større manøvreringsdyktighet.

I perioden mellom de to verdenskrigene ble flyproduksjonen imidlertid utviklet så mye – både teknisk og mekanisk – at produsentene kunne lage kraftigere motorer og sterkere vinger.

Resultatet ble mer aerodynamiske fly med bare ett vingepar, som kunne fly langt raskere enn de gammeldagse dobbeltdekkerne kunne.

Les også:

Verdens første flygning med motordrevet fly. Brødrene Orville og Wilbur Wright på stranden i Kitty Hawk 1903.
Maskiner

Fem som fikk flyet på vingene

4 minutter
Verdens første flygning med motordrevet fly. Brødrene Orville og Wilbur Wright på stranden i Kitty Hawk 1903.
Maskiner

Fem som fikk flyet på vingene

4 minutter
Maskiner

Titanic: Fengslende fakta

10 minutter
Mest populære

Logg inn

Feil: Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
VisSkjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!