Thrust SSC with pilot Andy Green Landspeed record holder

Hvem brøt først lydmuren på land?

Hastighetsrekordene på landjorden hadde stått stille i lang tid, men i 1960-årene begynte våghalser å montere jetmotorer på kjøretøyene sine, og da ble det fart på rekordene!

Hastighetsrekordene på landjorden hadde stått stille i lang tid, men i 1960-årene begynte våghalser å montere jetmotorer på kjøretøyene sine, og da ble det fart på rekordene!

Skyscan Photolibrary/Imageselect

Den 15. oktober 1997 ble briten Andy Green den første som offisielt brøt lydmuren på land.

Den historiske begivenheten fant sted i en ørken i Nevada i USA da Green – en tidligere kampflypilot – kom opp i 1228 km/t.

Faktisk brøt Green lydmuren allerede to dager tidligere, men forsøket ble ikke godkjent. Formalitetene krevde nemlig at bilen i løpet av én time måtte tilbakelegge to turer på en mil hver.

Gjennomsnittsfarten på de to løpene ville utgjøre rekordforsøket. Selv om Green brøt lydmuren allerede på den første milen, kom han først i mål på én time og 49 sekunder.

Fartsrekorden ble derfor ikke godkjent siden han hadde overskredet tidsrammen med 49 sekunder.

I stedet ble rekorden satt to dager senere i jet-bilen ThrustSSC. Den 16,5 meter lange og 10 tonn tunge bilen var i praksis et ombygget fly ettersom den var utstyrt med to jetturbiner fra F-4 Phantom II-kampfly.

Den kraftige motoren leverte over 100.000 hk – en alminnelig familiebil har gjerne 100-150 hk.

Andy Greens rekord ble satt 50 år og én dag etter at den amerikanske piloten Chuck Yeager ble den første til å bryte lydmuren i luften med flyet Bell X-1 den 14. oktober 1947.